Opschorting van uw dienstverlening

Als een klant zijn rekening niet betaalt, kunt u hem vragen om dat alsnog te doen. Als beleefd vragen niet helpt, kunt u hem aanmanen en daarna via de rechter tot betaling verplichten. Die route is echter langdurig en onzeker. Er is nog een andere manier: het opschortingsrecht. Heeft u vragen over het opschortingsrecht? ICTRecht ondersteunt u graag met juridische kennis.

Neem contact opOntmoet onze specialisten

Opschorten: wat zijn de mogelijkheden?

Opschorten wil zeggen dat u een dienst niet, of niet meer volledig levert. Dit houdt in dat wanneer een klant niet betaalt voor uw dienstverlening, u het recht heeft om bijvoorbeeld de toegang tot zijn applicaties of data te blokkeren en zo druk op hem uit te oefenen. Bij Software as a Service (SaaS) kan dit bijvoorbeeld betekenen dat u de login van de klant uitschakelt, maar de website zelf gewoon laat werken. U kunt ook de gehele website doorlinken naar een ‘Account Suspended’ pagina. U kunt de e-mail laten werken of laten bouncen. Of wel e-mail laten ontvangen, maar het verzenden blokkeren. Een klant wiens software of e-mail onbereikbaar is, zal immers wel snel betalen. Maar u mag niet zomaar van dit recht gebruik maken. Opschorten is wel een zwaar middel, zeker bij bedrijfskritische applicaties of e-maildiensten. Wees er dus voorzichtig mee.

In principe bent u vrij in de keuze hoe uw organisatie wilt opschorten, maar u moet daarbij wel altijd rekening houden met de redelijke belangen van de klant en de hoogte van de wanbetaling. Het is niet aan te raden om de gehele dienstverlening naar de klant te staken als deze alleen de BTW op een factuur is vergeten te betalen. E-mail van klanten laten bouncen is zelden verstandig. Uitgaande diensten (verzenden van e-mail bijvoorbeeld) mag u echter wel blokkeren.

Juridische advies nodig over opschorten?

Opschorten is niet zonder risico: als achteraf blijkt dat dit niet terecht was, moet u een schadevergoeding betalen. En dat kan flink oplopen, ook als uw organisatie een aansprakelijkheidsbeperking in uw gebruiksvoorwaarden heeft opgenomen. Onterecht opschorten is namelijk een vorm van ‘opzettelijk’ handelen, waarvan u de aansprakelijkheid niet mag beperken. Het is dan ook slim om in de gebruiksvoorwaarden aan te geven wat opschorten bij uw organisatie betekent. U zou bijvoorbeeld gefaseerd diensten kunnen uitschakelen of beperken. Door dit vooraf te melden én op een duidelijke en redelijke manier uit te werken, staat u sterk als de klant naar de rechter stapt en claimt dat u niet proportioneel heeft gehandeld.

Heeft u vragen over het opschortingsrecht? De specialisten van ICTRecht kunnen u adviseren over opschorten en voor u een redelijke opschortingsregeling uitwerken.

Neem contact met ons op

Detachering goud@2x
''ICTRecht combineert deskundigheid met een pragmatische aanpak. Wij konden met het geleverde resultaat direct aan de slag."
 
- Ministerie van Buitenlandse Zaken

Voordelen van ICTRecht

advies
Vakkundig: u lift mee op onze jarenlange ervaring in ICT, privacy en recht
keten
Veelzijdig: onze juridisch adviseurs zijn breed opgeleid en allround inzetbaar
controle
Praktisch: leesbare en praktische adviezen zonder juridisch jargon

Meer informatie ontvangen?

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 020 663 1941 (voor ICTRecht Groningen: 050 209 3499). Een bericht achterlaten via het formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met u op.

Wanneer u een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij u op locatie.

Laat uw gegevens achter