Home / Nieuws & Blogs / Aangevinkte aanvinkvakjes voor nieuwsbrieven bij klanten mogen nog steeds!

Aangevinkte aanvinkvakjes voor nieuwsbrieven bij klanten mogen nog steeds!

3 juli 2014

De nieuwe consumentenwet is streng op vooraf aangevinkte aanvinkvakjes: die zijn verboden. Althans, als je vakjes vooraf aanvinkt dan levert dat geen geldige aankoop op. Extra's zoals verzekerd vervoer of een kadoverpakking mag je alleen aanbieden met uit gevinkte vakjes. Bestelformulieren op websites kunnen dus maar beter al hun vinkjes uit hebben. Er is alleen één speciaal geval: het aanvinkvakje voor de nieuwsbrief mag áán staan bij zo'n bestelformulier. De soft opt-in blijft legaal.

De regel over nieuwe aanvinkvakjes gaat over upselling oftewel het erbij verkopen van extra's en opties. Bekende voorbeelden zijn verzekeringen of accessoires. De onlangs van kracht geworden nieuwe consumentenwet wil voorkomen dat consumenten zomaar extra kosten maken, en bepaalt daarom dat alleen met aparte toestemming (=het zelf aanvinken van vakjes) een optie of extra deel uitmaakt van een koopovereenkomst.

Voor nieuwsbrieven en dergelijke geldt al langer een eis van aparte toestemming (opt-in). Zonder toestemming mag je geen nieuwsbrieven sturen. Hier is echter een belangrijke uitzondering op: je klanten mag je wél zonder aparte toestemming nieuwsbrieven en reclame sturen. Je moet bij het bestelformulier alleen gemeld hebben dat je dit gaat doen, en mensen dan een bezwaarmogelijkheid geven. Dit wordt ook wel soft opt-in genoemd.

Een simpele manier om soft opt-in te realiseren is een aanvinkvakje voor "Ik wil graag de nieuwsbrief" opnemen en dat vakje alvast aan te vinken. De bezwaarmogelijkheid is dan simpel: haal het vinkje weg als je geen nieuwsbrief wil. Dit is dus legaal.

Ook onder de nieuwe consumentenwet - die gáát niet over nieuwsbrieven, maar alleen over betaalde extra's bij je bestelling. Pas als je nieuwsbrief dus een euro per aflevering zou zijn, moet er dus een uitgevinkt vakje voor de inschrijving geboden worden.

Het kan natuurlijk gek staan op een bestelformulier, een trits niet aangevinkte vakjes en dan één vakje voor de nieuwsbrief wél aangevinkt. Misschien is het dan toch de moeite waard te overwegen het vinkje standaard uit te zetten. Zo weet je ook zeker dat wie zich inschrijft, écht de nieuwsbrief wil krijgen.