Home / Nieuws & Blogs / Horeca is dreigen met negatieve recensies zat

Horeca is dreigen met negatieve recensies zat

3 september 2015

Een interessant bericht vandaag op de site van het Algemeen Dagblad over “dreigen met negatieve recensies” om zo korting te krijgen of erger…om zelfs gratis producten te krijgen. Het gaat in dit geval om horeca, waar dit probleem al langer speelt en steeds erger lijkt te worden.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft onder haar leden geïnventariseerd in hoeverre dit probleem speelt en ruim 60% van de bedrijven die hebben gereageerd, stellen dat dreigen met negatieve recensies voorkomt. KHN kaart dit probleem nu aan bij de ACM en wil daarnaast een reactie van grote reviewsites over hoe deze sites kunnen zorgen dat een recensie betrouwbaar is.

Ik begrijp het probleem wel, je wenst als ondernemer alleen recensies die kloppen en het liefst natuurlijk alleen positieve recensies. Daarbij zou je ook graag willen reageren, mocht er een probleem zijn. Een eerlijk systeem is echter lastig, omdat het geven van je mening nu eenmaal online overal (anoniem) kan en ook zeker moet blijven kunnen, dat vloeit immers voort uit een grondrecht. Negatieve recensies moet je ook respecteren, mits op feiten berust natuurlijk. Rare contractuele verboden zoals in het buitenland geprobeerd wordt (waar dan weer een wettelijk verbod op is gemaakt), dat moeten we niet willen.

Dat een recensie op feiten gebaseerd moet zijn, dat is dus iets dat zeker moet. Hoe dat echter te verzorgen, dat is lastig. Een aantal maanden geleden heb ik een uitgebreide blog geschreven over recensiesites en hoe om te gaan met reviews. Die blog staat hier en legt hopelijk uit welke stappen er allemaal genomen kunnen worden.

Ik denk overigens wel dat een negatieve recensie, tussen vele positieve beoordelingen snel door de mand valt en ook ondergesneeuwd wordt en ik als consument de review ook niet zou geloven. Dat geldt echter ook bij enorm positieve recensies. Maar als je als startende ondernemer nog niet veel recensies hebt, dan snap ij de frustratie wel. Het lijkt mij ook wel interessant als een dienstverlener een recensie over een klant/gast mag schrijven, maar ja, dan zit je weer met de verwerking van persoonsgegevens en dat mag dan in beginsel weer niet.