Home / Nieuws & Blogs / Wanneer mag een nieuwsbriefvakje vooraf aangevinkt zijn?

Wanneer mag een nieuwsbriefvakje vooraf aangevinkt zijn?

| 29 januari 2013

Met enige regelmaat zie je het nog: je bestelt of registreert je op een site, en ergens onderaan staat het bekende "Ik wil graag de nieuwsbrief ontvangen". Met dat vinkje alvast aangevinkt, zodat je met een beetje pech het pas ziet nádat je op akkoord heb geklikt. Ergerlijk inderdaad, maar het is wél legaal. Tenminste, bij een betaalde dienst of aankoop van producten.

De telecommunicatiewet bepaalt dat spam verboden is, en ook nieuwsbrieven vallen daaronder. Ook die zijn "ongevraagde commerciële of ideële elektronische communicatie", zoals de wet het noemt. Vrijwel elke nieuwsbrief heeft een commercieel motief immers.

Nieuwsbrieven mogen dus alleen worden verstuurd met voorafgaande toestemming van de ontvanger. Die toestemming moet specifiek zijn. "Ik wil graag de maandelijkse nieuwsbrief van ICTRecht" zoals wij hanteren is een prima manier om toestemming (opt-in) voor onze maandelijkse nieuwsbrief te krijgen, maar ik mag die ingeschrevenen dan niet een speciale aanbieding mailen búiten de maandelijkse nieuwsbrief om. Eerder blogde ik al over de frase zorgvuldig geselecteerde partners, die juridisch weinig voorstelt.

Er is echter een uitzondering: voor klanten, oftewel de wederpartij bij een "verkoop van product of dienst" geldt een opt-out regime. Je mag je klanten dus spammen, en je hoeft niet apart toestemming daarvoor te vragen. Je moet mélden dat je dit gaat doen, en de klant moet "op gemakkelijke wijze" op dat moment verzet kunnen aantekenen tegen dit voornemen. (Ook moet elke mailing dan een opt-out hebben, maar dat moet sowieso.)

Een aanvinkvakje dat alvast aangevinkt is, is een duidelijke melding, en wat is nu makkelijker om verzet aan te tekenen dan een vinkje weghalen.

Dus ja, dit is legaal. Maar ergerlijk blijft het, zeker als het net op een plek staat waar je het meteen niet ziet voordat je op akkoord klikt. Of, ook een leuke, net onder de verplichte akkoordverklaringen op de algemene voorwaarden, waardoor het eruit ziet of dat vinkje daar móet staan. Maar je klanten ergeren is niet verboden.