De Tweede Kamerverkiezingen zijn in aantocht en dat is uiteraard een goed moment om tussen het trollen en photoshoppen door maar weer eens naar de webshops van diverse politieke partijen te kijken. In het verleden hebben wij dit vaker gedaan en toen bleek dat de webwinkels veelal niet aan de consumentenwetgeving voldeden.
Wij hebben willekeurig naar zes partijen en naar drie onderwerpen gekeken. De webshops bieden voornamelijk promotiemateriaal aan. Wij gaan ervan uit dat particulieren bestellingen kunnen plaatsen, hoewel wij begrijpen dat lokale afdelingen van de partijen veelal de klant zullen zijn en wellicht niet als consument gezien kunnen worden. Gezien de mogelijkheid bestaat om bij alle shops als consument een product te bestellen, is de consumentenwetgeving hoe dan ook van toepassing. Bovendien is de voorbeeldfunctie in dit geval toch wel erg belangrijk.
Het gaat om de shops van:
Het grootste webwinkelstruikelblok, het herroepingsrecht, blijkt ook bij de partijen zelf een lastig onderwerp, want geen enkele shop voldoet hierbij aan de regelgeving. Klanten (consumenten) hebben – uitzonderingen daargelaten – tot 14 dagen na ontvangst van de producten het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden en de aankoop terug te sturen. Klik voor een uitgebreide uitleg over dit recht hier. Webwinkels moeten daar ook uitgebreid over informeren, iets waar de ACM afgelopen jaar ook op heeft gehandhaafd.
Hoewel wij specifiek per webwinkel op fouten in zouden willen gaan, is dat niet nodig, omdat de informatie op geen enkele site behalve op die van D66 en de PvdD te vinden is. In de checkout van de CDA-shop wordt nog wel verwezen naar voorwaarden, maar dat is een verwijzing naar een leeg bestand.
Wat D66 betreft, de shop is uitbesteed aan een derde (niks mis mee), maar deze derde houdt er behoorlijk verkeerde retourvoorwaarden op na. Bovendien staan de retourvoorwaarden pas via een aantal kliks op een ander domein, wat sowieso niet correct is. Daarnaast is werkelijk elke eis (zoals hoge retour- en afhandelingskosten, verpakkingseisen en het ontbreken van termijnen), die aan de retourprocedure wordt gesteld, in strijd met de regels, zoals deze o.a. zijn gesteld in art. 6:230o BW en verder.
De Partij voor de Dieren hanteert verouderde herroepingsregels; 7 werkdagen bedenktijd met een terugbetaaltermijn van 30 dagen. Deze informatie is overigens alleen te vinden in de algemene voorwaarden, wat volgens de ACM niet voldoende is.
Een andere veelgemaakte fout door webwinkels is dat zij de consumenten geen mogelijkheid bieden om bij of na aflevering te betalen. Hoe dat precies zit, leest u hier. Ook op dit onderwerp zijn we zo klaar, want geen enkele van de zes shops biedt een betaalmethode zoals rembours, of betalen na levering aan.
Bovendien moet er ook voor het sluiten van de overeenkomst informatie over de betaalmethoden verschaft worden, dat is iets waar alleen het CDA aan voldoet. Al zeggen die bij voorbaat al: “Nadat wij uw betaling hebben ontvangen, wordt uw bestelling verstuurd.”.
Wij twijfelen wel aan de betaalmethoden van de ChristenUnie-shop. Zij bieden immers machtiging en betalen op factuur aan, maar het is onduidelijk of de betaling dan voor of na levering moet zijn gedaan. Dat is met de genoemde betaalmethoden immers allebei mogelijk. De informatie ontbreekt echter, waardoor in ieder geval aan de informatieverplichting niet voldaan wordt.
D66 informeert verkeerd, omdat er in de checkout vermeld staat dat betalen mogelijk is middels iDEAL, creditcard etc., maar bij het betalen zelf verschijnen alleen iDEAL en overschrijving als optie.
Tot slot prijzen en bijkomende kosten. Hoewel het wellicht wat kinderachtig klinkt, moet duidelijk zijn dat de prijs van een product inclusief btw is weergegeven. Dat moet dus ook duidelijk vermeld worden (3:15d lid 3 BW). Daarnaast moet duidelijk zijn of er bijvoorbeeld verzend- en administratiekosten worden gerekend, hoeveel deze bedragen en of de prijzen van de producten met/of zonder deze verzendkosten worden weergegeven.
Geen enkele shop heeft een duidelijke vermelding op hun site dat de prijzen inclusief btw worden weergegeven en evt. excl. verzendkosten. Dus wederom: snel klaar en alle zes fout. De CDA-shop vermeldt wel op een informatiepagina bijkomende verzendkosten, wat wel weer goed is. Je moet immers de kosten ook helder uiteenzetten als informatieverplichting. D66 doet dat ook, alleen vermelden ze dat er €9.01 bijkomende kosten zijn, terwijl in de checkout €9.08 wordt gerekend. SP rekent geen verzendkosten. Dus wat betreft duidelijke vermelding van bijkomende kosten is dit nog een soort van redelijke score. Alleen de ChristenUnie rekent extra kosten zonder dat van tevoren te melden; € 0,75 administratiekosten en ongespecificeerde verzendkosten die “afhankelijk zijn van de grootte van uw bestelling”. Hierna moet gekozen worden voor betaling per factuur of automatische machtiging, waardoor je mogelijk pas na incasso (of ontvangen factuur) te weten krijgt wat de verzendkosten zijn geweest.
Uiteraard kunnen wij ook nog naar de checkout, de bestelknop en bijvoorbeeld naar de bedrijf-/contactgegevens kijken, maar wij verwachten daar nou niet echt een bepaald betere score. Al met al geen verbetering met voorgaande jaren en wederom een slecht voorbeeld naar de markt toe.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.