Adverteren is natuurlijk belangrijk voor een webwinkel. Dat geldt voor adverteren buiten de shop om (in welke vorm dan ook), maar ook voor bepaalde uitingen in hun eigen shop. Bezoekers moeten, het liefst in één oogopslag, zien wat ze kunnen verwachten van een webshop.
Met adverteren in de eigen shop wordt eigenlijk bedoeld wat een shop op zijn site beloofd en wat de winkel onderscheidt van een andere winkel. Denk ook aan waarom moet ik als bezoeker juist op deze website iets bestellen, wat zijn de voordelen? Een verkoper mag zichzelf aanprijzen, deze aanprijzingen mogen echter niet misleidend zijn. Daarom hebben we in Nederland wetgeving over dit onderwerp.
Gratis verzending, 24/7 klantenservice beschikbaar en 100% tevredenheidsgarantie zijn enkele slogans die voorbij komen op websites van online winkels. Met enige regelmaat zien wij echter ook een slogan voorbijkomen die stelt dat ik bestelde producten binnen 14 dagen terug mag sturen, of bijvoorbeeld “14 dagen retourrecht”. Op een prominente plaats op bijvoorbeeld de homepage wordt dit onder de aandacht gebracht om bezoekers te verleiden tot aankoop over te gaan.
Is dit een probleem? Dat kan het zeker zijn, want het is namelijk niet toegestaan om te adverteren met wettelijke rechten als onderscheidend kenmerk van een winkel. Consumenten hebben bij online aankoop van een product wettelijk gezien sowieso een termijn van 14 dagen om zonder reden van de koop af te zien. Hiermee mag een winkelier zich dus niet onderscheiden. Een Duitse rechter heeft hier ook al eens over href="http://www.e-recht24.de/news/ecommerce/8045-abmahnung-14-tage-geld-zurueck-garantie.html">geoordeeld dat dit dus niet mag, de argumenten zijn onder Nederlands recht ook goed bruikbaar.
Een klant mag niet denken dat die 14 dagen dus iets onderscheidends of iets extra’s is van een webwinkel. De vraag is allen wanneer het slechts een mededeling is en bijvoorbeeld ook gezien kan worden als informatie, of een onrechtmatige uiting? Je moet immers ook informeren over dit recht, of wanneer het voor misleiding zorgt. Dat zal geheel afhangen van hoe het gepresenteerd wordt. Een schreeuwerige balk die zegt “bij ons 14 dagen de tijd om te retourneren”, is sneller fout dan een kleinere tekst in een opsomming van andere informatie of reclamekreten.
Een oplossing? Een winkel kan besluiten niet langer te adverteren met het feit dat consumenten herroepingsrecht hebben en zich richten op andere onderscheidende factoren. Een andere oplossing is bijvoorbeeld om een langere termijn te hanteren, dat is dan natuurlijk wel weer onderscheidend.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.