Home / Nieuws & Blogs / Consumentenrichtlijn: de Tien Geboden

Consumentenrichtlijn: de Tien Geboden

| 12 oktober 2011

Al eerder schreef ik over de consumentenrichtlijn die in aantocht is. Bij elk amendement van het College en het Parlement sprong de wereld namelijk op om hier een mening over te geven.  Zoals ik destijds al zei: wacht nog even af, het duurt echt nog wel even voordat ze er uit zijn!

Maar nu, 5 maanden later, is het eindelijk zover: Iedereen is akkoord en de implementatie van de Europese Richtlijn betreffende Consumentrechten is gestart! Na de officiële publicatie heeft elk Europees land vervolgens twee jaar de tijd om de aanpassingen in orde maken.

Maar wat zijn nu de voordelen voor de consumenten? De Europese Commissie heeft een top 10 van voordelen voor consumenten opgesomd, ofwel de Tien Geboden voor webwinkeliers.

De Tien Geboden voor webwinkeliers:

1)      “Gij zult geen verborgen kosten in rekening brengen”

Dit gebeurt momenteel veel bij websites voor “gratis” recepten of horoscopen. Consumenten moeten expliciet aangeven dat zij begrijpen dat er voor betaald moet worden.

2)      “Gij zult transparant zijn over uw prijzen”

Winkeliers moeten duidelijk de totale (!) kosten van een product of service weergeven, dus inclusief eventuele extra toeslagen. Niet transparant geweest? Dan hoeft de consument ook niet voor deze extra kosten te betalen.

3)      “Gij zult geen tickboxen vooraf aanvinken”

Wanneer men online winkelt, bijvoorbeeld voor een vliegticket, is het vaak mogelijk allerlei extra’s zoals verzekeringen of upgrades bij te boeken. In sommige gevallen staan deze tickboxes al aangevinkt waardoor men er aan vast zal zitten tenzij men de tickbox zelf uitvinkt.  Onder de consumentenrichtlijn zal dat niet toegestaan zijn. De tickboxes moeten leeg zijn en als de consument extra’s wil boeken dan zullen ze het hokje heus wel zelf aanvinken.

4)      “Gij zult minimaal 14 dagen bedenktijd geven”

In het huidige recht dient men minimaal 7 dagen bedenktijd (ook wel herroepingsrecht genoemd) te geven aan de consument. Dit wordt standaard minimaal 14 kalenderdagen. Komt deze bedenktermijn u bekend voor? Dat kan! Leden van Thuiswinkel.org hanteerden al een bedenktermijn van minimaal 14 kalenderdagen, voor hen veranderd er dus wat dit betreft niets.

Wat wel veranderd is de termijn indien de winkelier de bedenktermijn niet of niet duidelijk op de website vermeld: vroeger leidde dat als straf tot een bedenktermijn van drie maanden voor de consument, nu wordt dat maar liefst een jaar.

Het herroepingsrecht zal daarnaast nu ook gaan gelden voor online veilingen zoals eBay, mits het product gekocht is van een professionele verkoper. Tot slot zal het herroepingsrecht ingaan op het moment dat de consument de producten ontvangt, niet meer vanaf het moment dat het contract gesloten wordt. Dit geldt niet alleen voor online aankopen maar ook voor, jawel, Tupperware parties.

5)      “Gij zult binnen 14 dagen terugbetalen”

De winkelier zal uiterlijk binnen 14 dagen het aankoopbedrag inclusief de eventuele verzendkosten van de heenzending terugbetaald moeten hebben aan de consument indien deze toch van de koop heeft afgezien.

6)      “Gij zult gebruik maken van een standaard modelformulier bij retourneren”

Er komt een Europees modelformulier waar consumenten gebruik van kunnen maken indien zij gebruik willen maken van het herroepingsrecht. Deze dient door de winkelier aangeboden te worden.

7)      “Gij zult geen extra kosten in rekening brengen voor het gebruik van creditcard en/of hotlines”

Het is niet meer toegestaan extra kosten in rekening te brengen bij het gebruik van bepaalde betaalmiddelen. Als er al kosten in rekening worden gebracht mogen deze niet hoger zijn dan de werkelijk gemaakte kosten voor de winkelier.

En mijn persoonlijke favoriet: Deze regel geldt ook voor hotlines van winkeliers (eindelijk!) . Ook hier mag alleen nog het basistarief gevraagd worden indien men contact zoekt in verband met de gesloten overeenkomst.

8)      “Gij zult duidelijk(er) informatie verschaffen over wie de kosten draagt van de retourzending”

Indien de webwinkelier wil dat de consument de kosten draagt voor de retourzending dient hij dit vooraf (!) en duidelijk (!) te hebben gecommuniceerd met de consument. Doet hij dit niet, dan zal hij zelf voor de kosten moeten opdraaien.

9)      “Gij zult duidelijk(er) informatie verschaffen ingeval van digitale producten”

Indien de consument een digitaal product aanschaft, moet duidelijkheid bestaan over de comptabiliteit met hardware en software. Ook moet duidelijk zijn of er technische beschermingsmaatregelen zijn gemaakt op het product, zoals een blokkade om het te kunnen kopiëren.

Daarnaast zal de consument gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht (zie het Vierde gebod), zolang  het echte downloaden nog niet is begonnen.

10)      “Gij zult zich (in uw voordeel) aan een aantal algemene regels houden”

Het simpelste gebod: de (web) winkelier zal zich aan een aantal regels moeten houden die (nu eens) voordeel opleveren. Hij zal door het volgen van deze regels gemakkelijker kunnen handelen binnen Europa.

Prachtige geboden dus. Nu maar hopen dat er niet teveel verschillen ontstaan tussen de lidstaten, anders bereiken we nooit Het Beloofde Land.