Home / Nieuws & Blogs / De 5 do’s en dont’s bij commerciële mailings

De 5 do’s en dont’s bij commerciële mailings

17 juli 2014

Ik ben vast niet de enige die ’s ochtends zijn mailbox opent en direct wordt begroet door de vele commerciële mails die NU de beste aanbieding/laagste prijs/hoogste korting hebben en waarbij vandaag natuurlijk de laatste kans (!) is om ervan te profiteren. Zucht.

Wat mag nu eigenlijk wel en wat mag niet met betrekking tot commerciële mailings? In deze blog bespreek ik 5 do’s en dont’s op dit gebied.

Do’s:

1. De wet is eigenlijk vrij duidelijk: je moet toestemming hebben van de ontvanger van de mails voordat je commerciële, charitatieve en ideële boodschappen mag versturen. Dit staat ook wel bekend als een “opt-in”.

2. Laat de klant een checkbox aanvinken om zich op te geven voor een nieuwsbrief of reclameberichten.

3. Zet een nieuwsbrief banner op de website waar de klant zélf zijn e-mailadres kan invullen indien hij de nieuwsbrief wil ontvangen.

4. Stuur bestaande klanten zonder aparte toestemming commerciële mailings als zij daar geen bezwaar tegen maken. De mailing moet wel betrekking hebben op soortgelijke producten en/of diensten. De klant heeft desondanks het recht van verzet dus zorg ervoor dat de klant een al aangevinkte checkbox kan uitvinken zodat hij geen mails ontvangt.

5. Geef een korting in ruil voor het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Dont’s:

1. Een klant is pas een klant als hij een betalende klant is. Iemand die een vraag heeft gesteld per mail of een offerte heeft opgevraagd is geen betalende klant dus hem mogen geen commerciële mailings gestuurd worden zonder zijn expliciete toestemming.

2. Stilzwijgen is geen uitdrukkelijke toestemming dus verstop geen zinnetjes in privacy statements met de mededeling dat de klant ‘akkoord gaat met het ontvangen van de nieuwsbrief’.

3. Als de klant zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief is het niet de bedoeling dat u ook andersoortige mails gaat sturen, zoals persberichten.

4. Afmelden: zorg ervoor dat elke nieuwsbrief een link bevat waarmee de klant zich direct kan afmelden voor toekomstige nieuwsbrieven.

5. Zorg ervoor dat de afmeldingen ook daadwerkelijk worden verwerkt: Laatst kreeg ik de foutmelding “uw e-mailadres is niet gevonden in onze database, wellicht heeft u zich al eens proberen af te melden voor de nieuwsbrief”. Euh, ja maar ik krijg hem nog steeds!

What if?

Als je je niet aan de wettelijke regels houdt, loop je kans dat de ACM een boete oplegt. Deze toezichthouder is wettelijk gerechtigd om overtreders van het ‘spamverbod’ een boete tot 450.000 euro per overtreding op te leggen. Daarnaast kan zo’n overtreding flinke reputatieschade opleveren.