Home / Nieuws & Blogs / De cookiewet en webwinkels

De cookiewet en webwinkels

| 19 oktober 2012

Dat er sinds enkele maanden een cookiewet van kracht is in Nederland zal niemand ontgaan zijn. Dat het merendeel van de webwinkels zich niets van de cookiewet aantrekt zal ook niemand ontgaan zijn. Toch kan dit gevolgen hebben, de OPTA is bevoegd boetes uit te delen en heeft aangegeven dit ook te gaan doen.

De cookiewet is duidelijk. Op het moment dat u als webwinkel cookies op apparatuur van de bezoeker wilt plaatsen moet u de bezoeker informeren en om toestemming vragen. Pas daarna mogen de cookies daadwerkelijk geplaatst worden. Uiteraard zitten daar haken en ogen aan en roept dit vervolgvragen op. Op onze site Cookierecht.nl worden vele vragen beantwoord.

Alvorens u te verdiepen in de cookiewet en de te nemen maatregelen is het raadzaam om te kijken welke cookies u gebruikt en waarom u deze wilt gebruiken. Wilt u consumenten echt de mogelijkheid bieden om de aankoop van een koelkastdeurrubber met vrienden te delen op social media? De social media knoppen van Facebook, Twitter, Linkedin of Addthis plaatsen namelijk cookies. Is het embedden van Youtube video’s of Google Maps op uw website echt nodig? Ook deze applicaties plaatsen cookies. Google Analytics is een onmisbare tool, maar aangezien de tool cookies plaats zult u ook hier toestemming voor moeten vragen alvorens u de cookies plaatst.

Conversieverlies, vervelend voor bezoekers, problemen genoeg voor webwinkels. Thuiswinkel.org, belangenvereniging voor webwinkeliers, heeft de OPTA opgeroepen de cookiewet niet strikt te handhaven omdat dit de concurrentiepositie van Nederlandse webwinkels ten opzichte van Europese collega’s zou benadelen.

Voor nu moet u als webwinkelier echter netjes informatie verschaffen over uw cookies en toestemming vragen om ze te plaatsen. Komt u daar zelf niet uit? Wij helpen u graag met een praktisch advies.