Home / Nieuws & Blogs / De websitescan deel 6: informatieplichten

De websitescan deel 6: informatieplichten

| 13 juli 2012

De komende weken zullen wij een webshop in het openbaar scannen waarbij we één of twee keer in de week een blog zullen schrijven waarin we één aspect van de websitescan uit zullen lichten. Daarbij zullen we de website bekijken en becommentariëren aan de hand de bestaande wettelijke eisen aangevuld met tips van onze kant. Aan het einde van de reeks ontvangt de winnaar van onze actie een juridische websitescan en ons boek.

De wet stelt behoorlijk wat eisen aan een webwinkel. Deze eisen zijn bedoeld om de consument te beschermen en te informeren. Een tevreden consument is immers een goede consument. Maar wat houden deze informatieplichten in?
In deel 1 van de openbare websitescan schreef ik al over de informatieplichten met betrekken tot de identiteit van de webwinkelier. De consument moet weten bij wie hij of zij winkelt. Deel 2 beschreef de informatieplichten omtrent de algemene voorwaarden. In deel 3 beschreef ik de informatieplichten omtrent de prijzen en kosten en in deel 4 de plichten rondom het bestelproces. Enkele belangrijke informatieplichten zijn echter nog niet aan bod gekomen.

Levering
Na een gesloten koop moet er binnen 30 dagen geleverd worden. Behalve wanneer het de webwinkelier niet kan worden aangerekend dat de 30 dagen termijn overschreden wordt. Meubelen die op maat gemaakt worden hebben vaak een langere levertermijn. Het vermelden van een levertermijn is niet verplicht, maar wel uitermate handig. Een consument wil graag weten wanneer het bestelde product in huis is. Bij op maat gemaakte meubelen kan dit zomaar 8 tot 12 weken duren. Een HDMI-kabeltje heeft de consument graag de volgende dag in huis. Mocht een gestelde levertermijn niet gehaald worden, dan dient de webwinkelier de consument te informeren en mag de webwinkelier een nieuwe termijn voorstellen. De consument heeft in dat geval het recht om de bestelling te annuleren of om een nieuwe levertermijn af te wijzen. Supermier.com informeert de consument duidelijk en uitgebreid over de levertijden.

Garantie
Over garantie is veel geschreven. Simpel gesteld: een product moet doen wat er redelijkerwijs van verwacht mag worden. Een nieuwe TV moet langer meegaan dan een tweedehands TV van 10 jaar oud. Dit wordt ook wel de conformiteitseis of wettelijke garantie genoemd. Een webwinkel hoeft hier geen informatie over te verschaffen.
Naast deze wettelijke garantie bieden veel webwinkels een aanvullende garantie. Een webwinkel moet hier wel informatie over geven. Vanzelfsprekend moet duidelijk zijn hoe lang deze garantieperiode duurt. Daarnaast moet beschreven worden wat de garantie inhoudt. Voor welke gebreken geldt de garantie, houdt de garantie gratis herstel of vervanging in en wordt het product opgehaald of moet de consument het wegbrengen? Een aanvullende garantie mag niets af doen aan de wettelijke garantie. Supermier.com biedt geen aanvullende garantie en hoeft dus ook geen informatie over garantie te geven.

Herroepingsrecht
Naast de garantie zorgt ook het wettelijke herroepingsrecht van consumenten voor veel discussie. Webwinkeliers zijn verplicht om de consument te informeren over het herroepingsrecht, niet alleen in de algemene voorwaarden, maar ook op een gemakkelijk vindbare plaats op de website. Daarnaast moet bij elke bestelling een brief zitten met informatie over het herroepingsrecht. Zit deze brief niet bij een bestelling? Dan heeft de consument drie maanden de tijd om het product terug te sturen. Of Supermier.com een dergelijke brief meestuurt weet ik niet. Op de website ontbreekt de informatievoorziening over het herroepingsrecht echter.

Volgende week het laatste deel van de openbare websitescan. Ook dan zal ik een deel van de informatieplichten behandelen, meer specifiek de informatie over de persoonsgegevens van de bezoekers.