Home / Nieuws & Blogs / De week van de webwinkel: verzendkosten  

De week van de webwinkel: verzendkosten  

| 21 januari 2015

Januari is traditiegetrouw de maand waarin de Webwinkel Vakdagen plaatsvinden. Ook dit jaar staat de Jaarbeurs in Utrecht weer twee dagen lang in het teken van e-commerce. Webwinkelrecht is als onderdeel van ICTRecht woensdag 21 en donderdag 22 januari aanwezig op de beursvloer. Wij zijn te vinden op stand A05. Met het oog daarop schrijven wij iedere dag een blog over de juridische aspecten van e-commerce.

Wat moet ik aan verzendkosten terugbetalen na een retour?

De verzendkosten. Het blijft een lastig punt voor de webwinkelier. Ben ik verplicht deze terug te betalen of moet ik alleen het aankoopbedrag van het bestelde product vergoeden? De wet is op dit punt vrij duidelijk. Heeft een klant via uw webwinkel een product gekocht en stuurt hij dit terug? De klant heeft in dat geval recht op terugbetaling van álle betaalde bedragen. Hier valt dus niet alleen de aanschafprijs van het product onder, maar ook de verzendkosten, administratiekosten en overige in rekening gebrachte kosten. Voor wat betreft de verzendkosten zijn er nog wel enige kanttekeningen.

Verzendkosten terugbetalen bij gedeeltelijke retour?

Het kan goed zijn dat een klant meerdere producten heeft besteld, maar niet tevreden is over alle ontvangen producten. De klant zal de producten die niet naar zijn wens zijn terugsturen en de overige producten houden. In een dergelijk geval bent u niet verplicht de verzendkosten terug te betalen. De verzendkosten zijn per slot van rekening ook voor de niet-teruggestuurde producten. Tenzij er sprake was van een actie met gratis bezorgen boven een bepaald bedrag.

Verschillende verzendmethoden

Daarnaast bestaat er ook vaak onduidelijkheid over hoe het zit met restitueren bij verschillende verzendmethoden. Als webwinkelier wilt u uw klanten uiteraard een uitstekende service bieden. In dit kader zult u uw klanten naast een standaard verzendmethode vaak ook de keuze bieden uit een of meerdere alternatieven. Met deze verschillende verzendmethoden geeft u uw klanten bijvoorbeeld de optie om de bestelling aangetekend te laten verzenden of voor een koeriersdienst te kiezen waarbij de bestelling extra snel in huis is. Diensten die allemaal extra kosten met zich meebrengen. Het is goed om te weten dat enkel de kosten voor een standaard bezorgdienst vergoed moeten worden. Wanneer de klant dus zelf kiest voor een duurdere verzendmethode komen deze kosten voor zijn eigen rekening.

U vraagt zich wellicht af of u, in het geval de klant kiest voor een duurdere verzendmethode, nog wel verplicht bent de kosten van een standaard bezorgdienst te vergoeden. Dit is niet het geval. U moet alleen het bedrag voor de standaard bezorgdienst vergoeden wanneer de klant ook daadwerkelijk voor deze verzendmethode heeft gekozen.

Als laatste is het nog belangrijk te weten dat de kosten voor het terugsturen wél voor rekening van de klant komen. U moet dit echter wel duidelijk op uw website vermelden. Doet u dit niet, dan kan de klant ook vergoeding van deze kosten verlangen en dient u ze alsnog te vergoeden. Het is dus voor zowel u als uw klanten van groot belang een transparant retourbeleid te hanteren.

> Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce