Home / Nieuws & Blogs / Een webshop laten bouwen… Wie draagt verantwoording voor het voldoen aan de wet?

Een webshop laten bouwen… Wie draagt verantwoording voor het voldoen aan de wet?

| 30 november 2015

Stel je laat een shop bouwen, of maakt gebruik van webwinkelsoftware/standaardpakketten, wie is dan verantwoordelijk voor het feit of de shop aan de wet en regelgeving voldoet. Een winkel moet immers voldoen aan de eisen die gelden voor overeenkomsten op afstand (koop-knop, info over herroepingsrecht, goed bestelproces, voorwaarden te downloaden etc.), maar denk ook aan de verwerking van persoonsgegevens, als daarna de shop ook bij de dezelfde partij “draait”.

In beginsel is de webwinkel verantwoordelijk. Bij eventuele handhaving door de bevoegde autoriteit, of bij klachten van een consument, zal de shop aangesproken worden en is ook daarvoor verantwoordelijk. Doorverwijzen naar de bouwer, of andere partij, dat kan niet. Maar eventuele claims zul je wellicht willen verhalen, maar kan dat?

Naar goed juridisch gebruik geldt uiteraard weer: “dat hangt er van af”. Uiteraard geldt dat hierover afspraken gemaakt kunnen worden. Staat in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden die gelden voor de opdracht tot het bouwen van een shop of gebruik van de software welke partij waarvoor verantwoordelijk is, dan zijn die afspraken leidend. Indien vermeld staat dat de ontwikkelaar niet verantwoordelijk (voor bepaalde punten/wetgeving) en dat de shop hier zelf op moet letten, dan is het bijvoorbeeld vrij duidelijk. Daarnaast is er ook een onderscheid of de bouwer bijvoorbeeld slechts een inspanningsverplichting of juist een resultaatsverplichting had (meer verantwoordelijkheid) en als vangnet “wat partijen van elkaar kunnen verwachten”.

Wij raden altijd aan om de afspraken helder te maken, dus wie is waarvoor verantwoordelijk, ongeacht voor welke partij. Als ontwikkelaar kun je juist beter de verantwoordelijkheid afwijzen en als shop juist weer proberen bepaalde zaken goed te regelen, door bijvoorbeeld de garantie van de bouwer te krijgen dat de shop (op een aantal) punten aan de wet voldoet. Bij een eventuele claim, kun je dan als shop succesvol de schade bij de bouwer verhalen. Deze afspraken zijn belangrijk, maar worden vaak vergeten.

Maar als er geen afspraken zijn, geldt dus wat je van elkaar mag verwachten. Dat is een lastige situatie en ook vrij casusafhankelijk. Je kan er bijvoorbeeld van uitgaan dat een shop zelf verantwoordelijk is voor wat hij zelf aan content publiceert. Vaak zal hij zelf namelijk allerlei informatie op zijn site zetten en niet de bouwer. Denk daarbij aan specifieke informatie over levering, herroepen, producten etc. Maar meer hard gecodeerde zaken, als een bestelproces en koopknop, maar ook de wijze waarop producten kunnen worden getoond, daarvan kun je best zeggen dat je mag verwachten dat deze aan de wet voldoet, net als bijvoorbeeld een optie om documenten te kunnen opslaan/printen (voorwaarden). Zeker als een webbouwer vaker shops ontwikkelt en al helemaal als er sprake is van standaard webwinkelsoftware en/of pakketten.