Consumenten gebruiken internet om onderzoek te doen naar een aan te kopen product, zeker als het om een duurdere aankoop gaat zoals een TV of laptop. Internet is immers een bron van informatie en voor praktisch iedereen toegankelijk. Op internet kun je als consument onafhankelijke informatie inwinnen. Informatie van gebruikers van de producten is vaak betrouwbaarder dan het verkooppraatje van de (web)winkelier. Gebruikers van het product hebben, meestal, geen financieel belang bij het afkraken of ophemelen van een product.
Een webwinkel kan zijn voordeel doen met deze productreviews door klanten. Regelmatig bieden webwinkels de mogelijkheid om op de pagina waar het product aangeboden wordt een mening, opmerking of review achter te laten. Zo kunnen toekomstige kopers zien wat hun voorgangers van het product vonden. Op basis van deze reviews kan de consument al dan niet besluiten om het product te kopen.
Bezoekers kunnen van alles en nog wat in de reviews zetten. De TV kan de hemel in geprezen worden, maar kan ook afgebrand worden. Een TV die in de webwinkel door gebruikers afgekraakt wordt zal ongetwijfeld minder in trek zijn dan een TV waar alleen maar lovend over gesproken wordt. Maar wat als deze review velden gebruikt worden om ongenuanceerde meningen te spuien over het product of de maker van het product? Kan de webwinkelier aansprakelijk gesteld worden voor uitlatingen gedaan door bezoekers?
Sommige webwinkels proberen de aansprakelijkheid uit te sluiten in een disclaimer. Eerder schreef ik al dat een disclaimer weinig nut heeft. Het is echter zeker ook niet wenselijk dat de webwinkel alle reacties vooraf gaat screenen om ervoor te zorgen dat er geen belastende reviews in de webshop verschijnen. Bij grote webshops is dit een fulltime taak, die bovendien veel wegheeft van filteren van informatie en censuur. Zaken waar webshops, en ook hosters, zich begrijpelijkerwijs liever niet mee bezig houden.
Om het (wet)technische verhaal zo kort mogelijk te houden, in de meeste gevallen is de webshop niet aansprakelijk voor teksten die door gebruikers op de website worden geplaatst, tenzij de webshop de tekst vooraf leest of wijzigt. De webshop is echter wel verplicht om reviews die ‘een onrechtmatig karakter’ hebben te verwijderen indien de webshop daar op gewezen wordt of de webshop behoort te weten dat die review bestaat.
Een afsluitende opmerking. Vaak wordt er voor het invullen van deze velden om persoonsgegevens gevraagd. Naam, (e-mail)adres of telefoonnummer. Op het moment dat er persoonsgegevens via internet verzonden worden is de webshop, volgens de Wet bescherming persoonsgegevens, verplicht om te zorgen dat dit via een beveiligde verbinding gaat.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.