Home / Nieuws & Blogs / Is een provider aansprakelijk voor malafide webshops?

Is een provider aansprakelijk voor malafide webshops?

| 7 februari 2012

Een lezer vroeg me:

Ik heb een klein hostingbedrijf, en heb met name webwinkels als klanten. Nu wees iemand me er laatst op dat een klant zich niet aan de wet houdt: hij vermeldt niet zijn adres en KVK nummer op de site. En die iemand meldde dat ik nu verplicht was die shop offline te halen. Klopt dat?

Een internet- of hostingprovider is niet aansprakelijk voor inhoud die zijn klanten plaatsen, mits ze zich niet met de inhoud bemoeien en mits ze optreden wanneer er klachten binnenkomen die “onmiskenbaar juist” zijn. Dus niet “kan kloppen” of “klinkt redelijk” of “na inwinnen van juridisch advies blijkt het te kloppen”, en al helemaal niet “nadat de rechter vonnist dat het juist is”, maar “je moet gewoon meteen weten dat dit klopt”.

Notice en takedown, zoals dit heet, wordt vaak geassocieerd met auteursrechten. Dat komt met name omdat vooral auteursrechthebbenden zulke notices sturen, hoewel ook een belangrijke factor is dat in Amerika alleen auteursrechten een grond kunnen zijn voor notice en takedown (dit op grond van de DMCA). Maar bij ons is elke vorm van onrechtmatig handelen in principe een grond voor een dergelijke notice, mits het handelen maar onmiskenbaar tegen de wet is.

En het klopt dat een webwinkel zijn naam, vestigingsadres, KVK- en BTW-nummers op de site moet hebben staan (art. 3:15d en 7:46c BW). Wie zich daar niet aan houdt, pleegt zelfs technisch gesproken een strafbaar feit - het weglaten van die informatie is een economisch delict (art. 1(1) Wed, voor 3:15d dan). Als je het opzettelijk weglaat, pleeg je een misdrijf; doe je het per ongeluk dan is het “slechts” een overtreding.

In de praktijk wordt dit artikel alleen gehandhaafd wanneer een bedrijf toch al de pineut is, bij bijvoorbeeld een optreden van de Consumentenautoriteit. Het gaat dan mee op het lijstje van de bestuurlijke boetes. Maar goed, dat neemt niet weg dat het een wetsovertreding is om die informatie niet te hebben, dus een klacht daarover lijkt me iets om mee aan de slag te gaan als hoster.

Het is mogelijk dat de klant een legitieme reden heeft om de informatie niet te plaatsen, dus ik zou niet meteen overgaan tot het op zwart zetten van de site. Wel zou ik de klant de klacht doorsturen en vragen waarom hij de wet niet naleeft. Komt er dan niets, dan moet je iets doen als hoster.

Maar wat? De hele shop op zwart lijkt me disproportioneel bij zo’n formele overtreding, maar het is het enige dat ik kan bedenken dat je zou kunnen doen. Een specifieke pagina weghalen is immers niet mogelijk (welke dan?) en zelf die informatie op de contactpagina invoegen is al helemaal ondenkbaar.

Arnoud

Maak gratis een notice-and-takedownformulier met onze generator op JuriDox. Of bestel met 20% korting de hostingbundel op JuriDox.