Home / Nieuws & Blogs / Is opt-in nodig voor een nieuwsbrief aan klanten?

Is opt-in nodig voor een nieuwsbrief aan klanten?

23 februari 2012

Wie een nieuwsbrief of andere mailings met commerciële inhoud wil versturen, weet dat hij daar opt-in oftewel toestemming voor nodig heeft. Commerciële e-mail zonder toestemming is verboden als spam, en de boetes zijn hoog. Maar voor klanten kent de wet een uitzondering: die mogen soms wél nieuwsbrieven gestuurd worden zonder voorafgaande toestemming.

De Telecommunicatiewet heeft als hoofdregel opt-in oftewel toestemming. Maar speciaal voor commerciële mails naar klanten is gekozen voor een opt-out regime: men mag klanten reclame mailen voor gelijksoortige producten en diensten, ook zonder dat deze expliciet hebben gezegd dat dit mag. Sommigen noemen dit soft opt-in, 'soft' omdat er niet expliciet om opt-in gevraagd wordt.

Wie dus een nieuwsbrief heeft met daarin alléén informatie over zijn producten en diensten, mag zijn klanten daarop abonneren zonder apart te vragen of zij dat wel willen. Wel moet er bij het bestellen op worden gewezen dat dit gaat gebeuren en moet hij ook dan gelegenheid krijgen dit te weigeren.

De handigste manier om dit te realiseren is de optie van de nieuwsbrief op te nemen bij het bestelformulier en dan deze optie alvast aan te vinken. Zo weten mensen dat ze de nieuwsbrief gaan krijgen én kunnen ze door het vinkje weg te halen de toezending weigeren.

Natuurlijk moet elke nieuwsbrief een afmeldmogelijkheid vermelden, maar dat moet altijd.