Home / Nieuws & Blogs / Levertijd van een webwinkel: de do’s en don’ts

Levertijd van een webwinkel: de do’s en don’ts

| 7 maart 2012

U ziet het steeds vaker: banners op webshops met de tekst “voor X besteld, morgen in huis!!!

Het hebben van een snelle levertijd is zeer belangrijk voor een website. De consument wil de producten immers zo snel mogelijk huis, en de concurrentie is moordend.

Maar wat zijn nu precies de regels omtrent levertijden? En wat zijn de do’s en don’ts?

Om maar weer eens met de wet (art.7:46f BW) te beginnen: het vermelden van een levertijd is niet verplicht. Indien u dus in het geheel niets over een levertijd op uw website vermeld, is dat geen probleem. De wet zegt slechts dat je dan geacht wordt een product binnen 30 dagen te leveren.

Is het handig om niets over een levertijd te vermelden? Nee, de consument wil immers precies weten waar hij aan toe is voor hij een product aanschaft en het ontbreken van een levertermijn zal vaak een reden zijn om het product dan maar bij een ander aan te schaffen die hieromtrent wèl zekerheid biedt.

Wat ik vaak tegenkom zijn banners op webshops met de tekst “vandaag besteld? Vandaag verzonden!”. Dit klinkt erg leuk, maar het is helaas geen levertermijn. Het zegt immers helemaal niet wanneer het product bij de consument ‘in huis’ is (geleverd).

Het geeft alleen aan wanneer de webwinkelier  het product naar u verzend, en een verzendtermijn is geen levertermijn. Het kan nog wel dagen duren voor u het product in ontvangst mag nemen!

Een juist voorbeeld van een zogeheten ‘harde’ levertermijn  is “vandaag voor 22:00 besteld? Morgen in huis!”. Dit geeft zekerheid en zal de consument zeker over de streep kunnen trekken een aankoop bij u te doen.

Is het ook handig voor de webwinkelier? Niet perse! U bent namelijk bij een dergelijke belofte ook verplicht hier aan te voldoen. U kunt zich ook niet verschuilen achter vertragingen bij PostNL, DHL UPS of een andere bezorgdienst. U bent en blijft verantwoordelijk voor het op tijd aankomen van het pakket, ook al heeft u dat niet in uw macht. Komt het pakket te laat aan? Dan mag de consument het pakket weigeren en van de overeenkomst afzien.

Een juridisch veiliger levertermijn is bijvoorbeeld “binnen twee werkdagen in huis!” of simpelweg een banner op de website met de tekst “snelle levering”.  Deze termijn haalt u vast. Mocht het product dan al de volgende dag aankomen, dan zal de consument aangenaam verrast zijn.

Indien u in het algemeen al weet dat u niet binnen de toegezegde termijn kunt leveren( dit geldt voor alle levertermijnen), dan dient u de consument daar voor het verstrijken van die termijn over te informeren. Deze heeft dan het recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden. Uiteraard mag u wel een nieuwe levertermijn voorstellen, maar hier hoeft de consument niet mee akkoord te gaan.