Home / Nieuws & Blogs / Mag Media Markt zijn prijzen zomaar aanpassen?

Mag Media Markt zijn prijzen zomaar aanpassen?

| 7 februari 2014

Media Markt heeft sinds kort digitale prijskaartjes in de winkel hangen. Prijskaartjes die het voor Media Markt mogelijk maken om de prijzen op ieder gewenst moment aan te passen, zo schreef href="http://webwereld.nl/e-commerce/81243-media-markt-past-prijs-voor-je-neus-aan" >Webwereld gisteren. Maar mag dit eigenlijk wel?

Op deze manier kan de winkelketen zijn prijzen volautomatisch aanpassen aan de prijzen van de concurrenten. Het kan in theorie dus voorkomen dat ik een laptop uit het schap pak, daarmee naar de kassa loop en er bij de kassa opeens een hogere (of natuurlijk lagere) prijs aangeslagen wordt dan de prijs die voor het schap stond.

Een verkoop komt tot stand op het moment dat de verkoper een aanbod doet en de koper dit aanbod aanvaardt. Wat precies een aanbod is vertelt de Nederlandse wet niet. Het uitstallen van producten in een fysieke winkel, met daarbij specificaties en een prijs is een aanbod. De winkel doet hiermee een voorstel tot het sluiten van een overeenkomst.

De aanvaarding van de koper moet bestaan uit een “tot de aanbieder gerichte wilsverklaring”. Deze wilsverklaring kan in iedere vorm plaatsvinden. Duidelijk moet zijn dat ik als koper het product ook echt aan wil schaffen. Alleen een product uit een schap pakken en er vervolgens mee door de winkel lopen is niet voldoende.

Een artikel uit het schap pakken na uitleg van een verkoper en vervolgens aan deze verkoper aangeven dat ik de tv ga kopen zorgt er in principe voor dat er een koopovereenkomst tot stand is gekomen. In dat geval is Media Markt ook gehouden aan de prijs die op dat moment voor het schap stond.

Echter, Media Markt is niet gebonden aan die mededeling aan de verkoper als Media Markt haar bezoekers duidelijk maakt op welke manier de overeenkomst tot stand moet komen. Als Media Markt stelt dat de overeenkomst pas bij de kassa tot stand komt omdat alleen de kassamedewerkers bevoegd zijn om mijn aanvaarding te aanvaarden, dan is dat rechtsgeldig.

Pak ik zonder advies en mededeling aan een verkoper iets uit het schap en loop ik naar de kassa, dan komt de koopovereenkomst pas tot stand op het moment dat ik het product op de lopende band leg. Uiteraard kan ik dan wel van de koop af als de prijs opeens veranderd blijkt te zijn.

In een webwinkel komt de koop tot stand op het moment dat ik de tv in mijn virtuele winkelwagen plaats en op “bestellen” (of href="http://blog.iusmentis.com/2012/05/22/uw-bestelknop-mag-op-de-schop/" >straks “bestellen met betaalplicht”) klik. Op dat moment geef ik aan de webwinkelier aan dat ik zijn aangeboden artikelen wens te kopen.