Home / Nieuws & Blogs / Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, liefdes-apps weten alles van jou

Rozen zijn rood, viooltjes zijn blauw, liefdes-apps weten alles van jou

| 14 februari 2022

Het is Valentijnsdag! De dag waarop we vieren dat je, geloof het of niet, nog altijd iemand een liefdesbericht kan sturen zónder grensoverschrijdend gedrag. Vandaag is voor jullie, alle tortelduifjes met wederzijdse toestemming. En natuurlijk voor iedereen die nog zoekende is. In het digitale tijdperk zijn er tal van nieuwe mogelijkheden om leuke mensen te vinden, te flirten en met elkaar in contact te blijven. Hoe handig en verleidelijk zulke apps ook zijn, de bedrijven erachter zijn ook zoekende: naar zoveel mogelijk persoonlijke informatie.

Crazy in love

“I’m not myself, I’m foolish, I don’t do this” zong Beyoncé; verliefde mensen denken inderdaad niet altijd helder na. Er valt dan ook veel geld te verdienen aan de liefde, wisten Hallmark en chocoladeproducenten al lang voordat er apps bestonden. Zoals bij veel apps is de gebruiker eigenlijk het ‘product’, oftewel: er wordt persoonlijke informatie verkocht om gerichte reclames te kunnen tonen. De Noorse consumentenbond oordeelde in 2020 dat de informatievoorziening en keuzemogelijkheden (privacy by default) van dating-apps zoals Grindr, Tinder en OkCupid niet in orde zijn. Gegevens zoals GPS-locatie worden in doorgestuurd naar derde partijen voor advertentiedoelen, en Grindr deelde zelfs leeftijd en geslacht voor dit doel. Aan laatstgenoemde deelde de Noorse privacytoezichthouder onlangs een boete van €6,5 miljoen uit, wegens schendingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Daten met data

Naast het ontvangen van hapklare stukjes persoonlijke informatie, zoals leeftijd, geslacht en liefdeswensen, kunnen liefdes-apps ook informatie over de gebruiker ‘bedenken’. Met alle informatie over gebruikers worden profielen opgebouwd, waarmee een algoritme geschikte ‘matches’ aan elkaar kan koppelen. Stiekem ‘weet’ zo’n app dus misschien meer van je dan je zelf weet. Hoe die algoritmes precies werken, daar doen bedrijven geheimzinnig over. In een recent onderzoek van Kaspersky zei 39% van de respondenten dat een algoritme wat liefdesmatches voorstelt ‘ontmenselijkend’ is. Volgens 56% van de ondervraagden is een algoritme niet in staat om de complexiteit van aantrekkingskracht te doorgronden.

Voorzichtige Valentijn

Liefde is niet zonder risico’s, en dat geldt zeker voor de online-datingwereld. Naast twijfelachtige bescherming van persoonlijke gegevens liggen ook nog nepgebruikers en oplichters op de loer. Het is dus goed opletten voor wie online op zoek is naar romantiek. Het ouderwetse idee van liefde op het eerste gezicht verdient hoe dan ook een grootse comeback, als gezichten eindelijk weer onbedekt in het openbaar te zien zullen zijn.


Meer lezen over dit onderwerp? Lees verder: