Home / Nieuws & Blogs / Welke betalingsmogelijkheden moet ik bieden?

Welke betalingsmogelijkheden moet ik bieden?

| 28 juli 2009

Voor betalen bij webshops zijn vele technieken beschikbaar. Van de ouderwetse acceptgiro of rembours tot iDeal of creditcard, technisch gezien kan er veel. Veel webwinkels bieden een ruime keuze, andere shops houden het liever bij één of twee betalingsmogelijkheden. Dat is geheel uw keuze als webwinkel, zolang er maar minstens één mogelijkheid is waarbij 50% of meer achteraf wordt betaald.

De wetgeving rond e-commerce kent maar weinig eisen rond betaling. De enige echt relevante is dat een consument niet gedwongen mag worden om het volledige koopbedrag vooraf te betalen. Hij moet in de gelegenheid gesteld worden om 50% of meer van het bedrag achteraf - na levering dus - te betalen.

U mag de consument natuurlijk best de mogelijkheid geven om alles ineens te betalen. Vandaar dat veel webwinkels meerdere mogelijkheden kiezen. Meestal zijn dat iDeal, creditcard, overmaken, acceptgiro en rembours, maar ook bijvoorbeeld Paypal is mogelijk. Zolang er maar eentje bijzit waarbij achteraf betaald kan worden.

De creditcard is voor veel winkels hier een handige optie. Bij een creditcard wordt het gehele bedrag ineens betaald, maar dit wordt pas achteraf van de rekening van de klant afgeschreven. Daarmee voldoet u met de optie "Creditcard" in principe altijd aan deze wettelijke eis. Rembours is een andere veel gekozen optie.

Mocht een consument trouwens binnen zeven werkdagen de koop ongedaan willen maken (hetgeen zijn wettelijk recht is), let dan op dat u dan niet alleen het aankoopbedrag maar ook de eventuele kosten voor de betaling terugbetaalt. Zeker bij creditcards willen er nog wel eens toeslagen in rekening worden gebracht, en die moet u dan ook terugstorten.