Deze themadag bestaat uit de trainingen 'Online marketing en cookies I: DM en profiling', 'Online marketing en cookies II: technische aspecten van cookies' en 'Cookies en cookieverklaringen'.
Online marketing en cookies I: DM en profiling
Direct marketing verwijst naar de instandhouding van de (commerciële of charitatieve) relatie tussen een organisatie en betrokkene, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een op het individu gericht klantprofiel. Het hebben van een dergelijk profiel is voor veel organisaties belangrijk, zodat er gerichte aanbiedingen gedaan kunnen worden. Betrokkenen kunnen echter bezwaar maken tegen verwerkingen van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing doeleinden. Om hier adequaat mee om te kunnen gaan, is het voor de FG onmisbaar om kennis paraat te hebben over direct marketing en profiling.
Na het volgen van deze training weet u:
- Welke vormen online marketing kan aannemen
- Wat het juridisch kader is voor online marketing
- Welke rechten een betrokkene heeft met betrekking tot online marketing
- Welke plichten organisaties hebben wanneer zij doen aan online marketing
Na het volgen van deze training kunt u:
- Beoordelen of sprake is van profiling
- Adviseren over de te gebruiken grondslag en de privacyrechtelijke randvoorwaarden voor verschillende vormen van online marketing
Online marketing en cookies II: technische aspecten van cookies
Het gebruik van cookies en andere tracking technieken is op internet aan de orde van de dag. De achterliggende technologie is daarbij zeer geavanceerd en biedt vele mogelijkheden. Met cookies worden uitgebreide profielen opgebouwd om zo advertenties op maat te kunnen aanbieden. Bijzondere aandacht heeft daarbij het concept retargeting, waarbij cookies worden afgestemd op specifieke eerdere acties zoals een half afgeronde aankoop. Voor een FG is het van groot belang om te begrijpen hoe cookies werken zodat hij/zij gedegen advies over cookiewetgeving en marketingactiviteiten kan geven.
Na het volgen van deze training kunt u:
- De werking van cookies kernachtig omschrijven
- Basistechnieken voor het opbouwen van profielen beschrijven
- De inzet van cookies voor marketing en reclame duiden
Cookies en cookieverklaringen
Cookies worden veel gebruikt door allerlei organisaties. Deze organisaties zijn verplicht om bezoekers bepaalde informatie te geven over het gebruik van cookies. Als basisregel geldt bovendien dat voor de meeste cookies toestemming gevraagd moet worden. Op deze basisregel zijn echter ook de nodige uitzonderingen.
Aan de hand van een casus wordt de opgedane theorie in de praktijk gebracht.
Na het volgen van deze training kunt u:
- Benoemen welke wettelijke verplichtingen er gemoeid zijn met het gebruik van cookies
- Adviseren over de inrichting van cookietoestemming
- Zelfstandig een cookieverklaring opstellen
Doelgroep:
FG's, DPO's, privacy officers en iedere andere professional die (mede)verantwoordelijkheid draagt voor privacy binnen zijn/haar organisatie. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan (hbo/wo) juristen, compliance officers, data-specialisten en security/IT-managers.