Home / Nieuws & Blogs / BCC: low pricing, high service?!

BCC: low pricing, high service?!

| 23 januari 2012

Enige tijd geleden heeft de Reclame Code commissie uitspraak gedaan over een reclame van BCC.

In de betreffende reclame wordt er in een winkel van BCC tussen een klant en een verkoper het volgende gesprek gevoerd:

Klant:  “Dus jij garandeert dat dit de aller- allerlaagste prijs is?” (De verkoper knikt.)

Klant:  “Oké. Maar als ik ‘m straks ergens anders goedkoper vind… Ik weet je te vinden hè…”

Verkoper: “Sterker nog meneer: dan weten wij ú te vinden. Want als ie binnen twee weken ergens toch goedkoper wordt, krijgt u het verschil gewoon terug”

De voice-over zegt dan vervolgens:

“High service, low prices. Dat is zeker. BCC”.

Gedurende enkele seconden staat tot slot onderin beeld de tekst: “Kijk voor de voorwaarden op www.bcc.nl”.

Bloedirritant dus, maar dat terzijde. Want waar het natuurlijk om gaat is dat ze (heel gek!) vergeten te vertellen hoe het spelletje in elkaar zit.

Zoals je in bovenstaand gesprek kunt zien wordt er beweerd dat je, indien je een product bij BCC hebt gekocht en hem binnen twee weken ergens (!) goedkoper vind, het prijsverschil terug krijgt.

Nu zit het hem in het woordje ‘ergens’: dat is een duidelijk woord, ergens kan immers overal zijn.

Toch denkt BCC daar heel anders over, maar is dat helaas slechts in hun voorwaarden (wie leest die niet?) te vinden.

Daar staan namelijk toch een aantal voorbehouden. Zo is ‘ergens ‘ beperkt tot een straal van slechts 20 km van de winkel waar je het product hebt gekocht. Bovendien is de ‘laagste prijs garantie’ beperkt tot een aantal zelf geselecteerde concurrenten.Tot slot is er eveneens een beperking in concurrerende webshops.

Dit alles weet je dus niet als je niet met volle overgave de voorwaarden hebt gelezen. Hierdoor is de kans groot dat je een aankoop doet die je anders niet zou hebben gedaan. Want waarom zou je verder zoeken? Zij hebben immers de laagste prijs en mocht dat onverhoopt niet het geval zijn dan krijg je het verschil terug! En dat maakt de commercial misleidend zoals bedoeld in art.7 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

De commissie was van mening dat je dergelijke voorwaarden duidelijk moet communiceren en dat een simpele verwijzing daarnaar onvoldoende is. Dat is een overtreding van de artikel 8.3 aanhef en onder c van de NRC.

Het oordeel van de commissie was duidelijk: BCC mag niet meer op deze wijze reclame maken, althans misleidende reclame maken. Een vergelijkend oordeel hadden ze overigens al eerder  gehad.

Eind goed, al goed zou je denken. Nu zag ik de betreffende reclame gisteren weer op tv, aangepast wel te verstaan. Nu heb ik een aardig beeldscherm (en een grote bril!) maar toch was de tekst onderin beeld onleesbaar. Erg jammer.

Nu lijkt mij de echte boodschap van BCC wèl duidelijk: Beter Commercial Checken!