Home / Nieuws & Blogs / Belangrijke zaken bij vermelden prijs

Belangrijke zaken bij vermelden prijs

| 5 juli 2013

class="MsoNoSpacing"> Als een webwinkel producten aan consumenten verkoopt, moeten prijzen inclusief belastingen etc. (btw) worden weergegeven. Ook moet duidelijk zijn welke kosten nog extra worden gerekend, zoals verzendkosten. Dat kan via faq’s of apart vermeldt bij ieder product. In het bestelproces wordt vaak alles netjes weergegeven en wordt al dan niet samen vermeld. Hier zijn eigenlijk zelden problemen te ontdekken. /> class="MsoNoSpacing">Naast bovenstaande issues zijn een aantal zaken aangaande prijsvermeldingen ook niet toegestaan. Zo is het niet toegestaan om tijdens het bestelproces kosten toe te voegen die ‘voorzienbaar’ en ‘onvermijdbaar’ zijn. Dat wil zeggen, kosten waar je als consument niet omheen kunt. Denk aan luchthavenbelastingen bij reizen of zoiets simpels als € 2,50 voor de veters bij een nieuw paar schoenen. Je gaat immers uit van een totaalproduct en de kosten kunnen onmogelijk niet worden gerekend, ze horen er gewoon bij. Bij het aanbod moet de prijs dus al correct en volledig worden weergegeven. class="MsoNoSpacing">Kern van dit alles is dat een klant niet misleid wordt door verkopers. De wet geeft aan dat een consument een weloverwogen, geïnformeerde beslissing moet kunnen nemen. Als een prijs te laag wordt weergegeven, doordat onvermijdbare kosten worden weggelaten, kan de klant geen juiste beslissing nemen. Immers is de informatie niet correct en is er dus sprake van misleiding. class="MsoNoSpacing">Daarnaast mag er geen indruk gewekt worden dat een bepaalde aanbieding alleen geldt binnen een bijvoorbeeld zeer korte termijn, terwijl de prijs stiekem altijd geldt. Termen als “alleen vandaag korting”, of opheffingsuitverkoop” mogen alleen als dat ook echt klopt. Je mag als verkoper niet de indruk wekken dat de klant juist nu! moet kopen, anders is er geen aanbieding meer, terwijl dat dus niet hoeft. class="MsoNoSpacing">Een aparte situatie is de van/voor prijs. Er is dan geen sprake van een actieperiode of iets dergelijks. Ook hier geldt dat de van-prijs wel een correcte prijs moet zijn. De consument mag niet denken dat er een grote korting is, terwijl de van-prijs eigenlijk gewoon te hoog is. De wet (oa art 6:193c BW) geeft aan dat onder andere prijzen en de informatie daaromtrent feitelijk juist moet zijn. Een niet bestaande van-prijs is dus feitelijk onjuist en onrechtmatig. class="MsoNoSpacing">Wat wel een correcte van-prijs is, is natuurlijk lastig te zeggen. Catalogusprijzen zijn natuurlijk akkoord, maar een situatie waarbij de verlaging echt heeft plaats gevonden op een website natuurlijk ook. Daarnaast kan een consument vaak via vergelijkingssites zien dat een prijs wel of geen echte korting is. Als de voor-prijs overeenkomt met de prijs bij alle concurrenten, is er eigenlijk geen bijzondere korting waardoor de klant weer misleid kan worden.