Home / Nieuws & Blogs / Crowdonderzoek Accept or Decline: Het eindrapport

Crowdonderzoek Accept or Decline: Het eindrapport

| 25 april 2011

Bedrijven als Google, Apple, Facebook en Microsoft duperen hun klanten doordat ze hun eigen regels en voorwaarden maken en geregeld veranderen, schreef Nu.nl gisteren. Dat bleek uit het eindrapport van het Accept or Decline-crowdonderzoek dat tijdschrift Bright in februari uitvoerde. ICTRecht was één van de adviseurs.

Voor het onderzoek werden lezers van Bright gevraagd de voorwaarden te lezen en onduidelijke zaken te markeren. Juristen concludeerden daarna dat de bedrijven slecht omgaan met de privacy, voorwaarden zomaar wijzigen en de garantie op hun diensten veel te wensen overlaat.

De resultaten in het kort:

 

Enkele van de bevindingen:

Hoewel dat in het Nederlands recht echt niet door de beugel kan, passen veel van de doorgelichte diensten (met name met een Amerikaans hoofdkantoor) hun gebruiks- en privacyvoorwaarden aan zonder de gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Je moet zelf maar bijhouden of er iets is veranderd.

De garantie wordt veelal beperkt tot zover 'de lokale wetgeving dat toelaat'. De gebruikers moeten meestal zelf maar uitzoeken hoe dat zit.

De daadwerkelijke voorwaarden [van één bedrijf] zijn zo lang en ondoorgrondelijk dat geen van onze testlezers de eindstreep haalde. 'Absurd lang', oordeelt ook Arnoud Engelfriet. We begrijpen dat een financiële dienstverlener voorzichtig moet zijn, maar dit gaat ons echt te ver: als de samenvatting al ondoorgrondelijk is, dan doe je iets goed fout.

Vimeo's voorwaarden lijken een stap in de goede richting: elke alinea met juridisch bindende tekst wordt voorzien van een aanvulling in gewonemensentaal. Probleem is alleen dat de gewonemensenvoorwaarden regelmatig iets anders zeggen dan de juristentekst.

[De voorwaarden van veel sites zeggen] onder meer dat jouw foto's en video's zonder verdere toestemming gebruikt mogen worden voor reclames of andere commerciële doeleinden. Facebook presteert het zelfs om het 'eeuwige eigendom' van je content te claimen, net als Yahoo [...].

Lees alle bevindingen en conclusies in het eindrapport (PDF).