Home / Nieuws & Blogs / Een contactformulier is geen volwaardige vervanger van een e-mailadres

Een contactformulier is geen volwaardige vervanger van een e-mailadres

| 9 april 2013

Adresgegevens vermelden op een website. Regelmatig schrikt het webwinkeliers af, ze verkopen spulletjes vanuit huis en willen dit niet altijd aan de grote klok hangen. Ze hebben geen zin in klanten die even langs huis komen om een bestelling terug te brengen, of klanten die op de privé-mobiel bellen om een vraag te stellen. Toch zijn webwinkeliers verplicht de identiteit op de website te tonen.

Bah, weer een verplichting. Maar dat hoort dat niet de insteek van een webwinkelier te zijn. De verplichting wordt opgelegd met een reden, consumenten moeten kunnen weten met wie ze zaken doen. Jezelf als winkelier ‘verstoppen’ draagt daar niet aan bij.

Naast de fysieke adresgegevens is iedere webwinkel verplicht een e-mailadres op de website te vermelden. Daarmee geeft de webwinkel weinig van zijn identiteit weg, maar toch ontbreekt een e-mailadres met enige regelmaat. Ryanair, daar zijn ze weer, werd hier enige tijd geleden voor beboet door de Consumentenautoriteit.

De wet (voor de juristen, in artikel 3:15d lid 1 onder b BW) stelt het tonen van een elektronisch postadres verplicht. Op deze manier kunnen bezoekers communiceren met de aanbieder van een website of webwinkel. Om spam te voorkomen tonen sommige webwinkels het adres niet. Als alternatief een contactformulier aanbieden is echter niet voldoende.

In essentie heeft een contactformulier dezelfde functie als een e-mailadres. Er kan contact gezocht worden met de webwinkel. Nadeel van een contactformulier is echter dat degene die het formulier invult vaak geen kopie van het ingevulde formulier krijgt. Alleen de melding ‘uw bericht is ontvangen, wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op’ verschijnt, en daar moet de invuller dan maar op vertrouwen.

Als er een e-mailadres beschikbaar is kan een bezoeker met behulp van zijn eigen mailprogramma een e-mail sturen zodat er een bewijs van verzending beschikbaar is.

Toon daarom als webwinkelier altijd op een gemakkelijk vindbare plaats, zoals de klantenservice of een contactpagina, het fysieke adres (dus geen postbus), een telefoonnummer, een e-mailadres en het KvK- en BTW-nummer. Niet alleen omdat het een wettelijke verplichting is, maar ook om open en transparant naar klanten toe te zijn.