Home / Nieuws & Blogs / ICT~Office Voorwaarden

ICT~Office Voorwaarden

| 2 februari 2009

Op 1 januari publiceerde brancheorganisatie ICT~Office de ICT~Office Voorwaarden voor dienstverleners op het gebied van IT, telecommunicatie, internet en kantoortechnologie. Deze voorwaarden vervangen de bekende FENIT voorwaarden, waarvan de laatste versies uit 2003 dateerden. Deze voorwaarden bieden standaardvoorwaarden voor ICT-dienstverleners, zoals webhosters, softwareontwikkelaars, ASP-leveranciers of detacheerders.

Omdat de ICT~Office voorwaarden opgezet zijn voor een breed scala aan ondernemers, zijn ze op bepaalde punten erg algemeen. Ook zijn er nog een aantal omissies (zo wordt geen rekening gehouden met open source software) en dienen ICT-dienstverleners te accepteren dat geschillen aan mediation door de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) onderworpen zijn.

ICT-dienstverleners die de ICT~Office Voorwaarden willen gaan gebruiken, dienen er dan ook rekening mee te houden dat zij nog steeds vele keuzes moeten maken en in hun offertes moeten vermelden. Dit kan betekenen dat men naast de ICT~Office Voorwaarden nog steeds een specificatie van eigen afspraken van enkele pagina's moet meeleveren. In veel gevallen kunnen maatwerkvoorwaarden, zoals ICTRecht die aanbiedt, een betere oplossing bieden dan de ICT~Office voorwaarden.

De ICT~Office Voorwaarden zijn modulair opgezet. De basismodule biedt algemene regels voor professionele dienstverlening. Wie behoefte heeft aan specifiekere voorwaarden voor bijvoorbeeld webhosting, ASP-diensten, ontwikkeling van maatwerksoftware of onderhoud van software of telecomdiensten kan één of meer modules toevoegen. Hiermee voorkomt ICT~Office dat alle gebruikers een heel boekwerk moeten meesturen bij hun offertes.

De beschikbare modules zijn:

  1. Licentie voor programmatuur
  2. Ontwikkeling van programmatuur
  3. Onderhoud van programmatuur
  4. Application Service Provision, Software as a Service en Computerservice
  5. Ontwikkeling en onderhoud van een website
  6. Webhosting
  7. Detacheringsdiensten
  8. Opleidingen en trainingen
  9. Advisering, consultancy enprojectmanagement
  10. Overige diensten
  11. Verkoop van IT-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur en andere zaken
  12. Verhuur van IT-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur
  13. Onderhoud van IT-, telecommunicatie- en kantoorapparatuur
  14. Toegang tot internet
  15. Telecommunicatiediensten
  16. Financiering en leasing van ICT

ICT-ondernemers die nu de FENIT voorwaarden gebruiken, zijn niet verplicht om naar de ICT~Office voorwaarden over te stappen. Omdat deze voorwaarden uit 2003 dateren, is het wel verstandig de overstap naar ICT~Office of maatwerkvoorwaarden te overwegen.