Home / Nieuws & Blogs / Reisbranche: 4 tips om géén boete van de ACM te krijgen

Reisbranche: 4 tips om géén boete van de ACM te krijgen

| 16 februari 2015

Reisbranche opgelet: de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft haar tanden weer laten zien. World Ticket Center (WTC) krijgt een boete van maar liefst 350.000 euro voor onjuiste vermelding van prijzen van tickets en reizen op haar website.

De ACM is sinds 2013 aan het focussen op  transparantere vermelding van prijzen in de reisbranche en zal dit in 2015 voortzetten.

WTC had niet alle verplichte kosten opgenomen in de basisprijs voor vliegtickets. Variabele kosten stonden ook niet direct bij de basisprijs vermeld. Pas in een veel later stadium werden deze kosten bij de prijs opgeteld, waardoor deze uiteraard hoger uitpakte dan de consument vooraf kon zien. Ook bij de keuze-elementen in het boekingsproces ging het mis: extra af te nemen diensten, zoals een reis- en annuleringsverzekering waren bij aangeboden reizen reeds vooraf aangevinkt.

Als de prijzen niet transparant zijn en er gedurende het boekingsproces opeens nog allerlei kosten bij komen is het voor de consument bijna onmogelijk om prijzen met andere aanbieders te vergelijken. Dit alles is niet alleen in strijd met de regels van de Luchtvaartverordening maar ook nog eens  in strijd met de Wet Oneerlijke Handelspraktijken.

Waar moet je als reisaanbieder op letten om geen boete van de ACM te krijgen?

De uitgangspunten van de ACM zijn als volgt:

1) De prijs in de advertentie is ook daadwerkelijk de prijs waarvoor geboekt kan worden;

Vaak zie je een actieprijs van bijvoorbeeld 99 euro, maar als je die specifieke aanbieding dan ook daadwerkelijk wil boeken is het nergens voor die lage prijs beschikbaar. Dat is dus niet de bedoeling. De aanbieding moet echt te boeken zijn.

2) Alle onvermijdbare kosten zijn in de advertentieprijs inbegrepen;

Onvermijdbare kosten, zoals administratiekosten of de kosten voor de eindschoonmaak moeten al in de advertentieprijs inbegrepen zijn. Je kunt immers niet om deze kosten heen.

3) Alle variabele kosten staan direct bij de advertentieprijs vermeld;

Denk bij variabele kosten aan kosten die wel altijd bij de boeking moeten worden betaald, maar waarvan de hoogte nog niet vooraf is vast te stellen. Bijvoorbeeld 10 euro boekingskosten per persoon of de toeristenbelasting. De aanbieding weet vooraf niet met hoeveel mensen de consument op pad gaat en kan deze kosten dus nog niet opnemen in de advertentieprijs. Wel moeten ze al bij de advertentieprijs vermeldt zijn, zodat de consument hier wel over is geïnformeerd alvorens te boeken.

4) Keuze-elementen mogen niet vooraf aangevinkt staan.

Keuze-elementen zoals de welbekende reis- en annuleringsverzekering, maar ook het ontbijt of de optie voor het meenemen van bagage tegen extra kosten, mogen niet vooraf aangevinkt zijn. De consument moet hier echt zélf voor kiezen.

WTC heeft haar prijzen overigens direct aangepast.