Home / Nieuws & Blogs / Uitsluiting herroepingsrecht wegens maatwerk: hoe zat het ook alweer?

Uitsluiting herroepingsrecht wegens maatwerk: hoe zat het ook alweer?

| 23 november 2012

Enige tijd geleden kocht ik bij yourdecoshop.nl een muursticker. Op de website kon je de maat en kleur van de sticker selecteren.

Toen ik echter de bevestiging in mijn mail controleerde, zag ik dat ik de verkeerde kleur had aangevinkt. Ik heb daarop direct een mail teruggestuurd met de vraag of de sticker in de juiste kleur geleverd kon worden. Bellen ging helaas niet, daar er geen telefoonnummer op de website staat.

Toen ik een dag later een mail in het Engels (?!) terug kreeg, stelde de webwinkelier echter dat de sticker al was gemaakt en was verzonden. Prima, zei ik: dan stuur ik het terug op grond van het herroepingsrecht.

En hier ging het mis: de webwinkelier stelde namelijk dat terugsturen niet mogelijk is  omdat er sprake zou zijn van maatwerk. Het herroepingsrecht zou daarom uitgesloten zijn.

De wet geeft namelijk aan dat een webwinkelier het herroepingsrecht mag uitsluiten voor zaken die:

1 zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2 duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3 door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4 snel kunnen bederven of verouderen;

Maatwerk valt onder punt 1. Het product moet dus tot stand gebracht zijn overeenkomstig mijn specificaties.

Is dat hier het geval geweest? Nee, absoluut niet. Op de website kon ik slechts twee bestaande (!) opties selecteren, de kleur en de maat. Dit komt gewoon overeen met bijvoorbeeld het online kopen van een kledingstuk. Van maatwerk is ook dan in het geheel geen sprake.

Er zou wél sprake zijn van maatwerk indien ik contact zou opnemen met de verkoper met het verzoek een sticker in een op de website niet bestaande maat en/of kleur te laten maken.  Als de sticker dus alleen te koop is in maat 33X100 cm en ik wil hem graag speciaal door de webwinkelier in maat 35X102cm laten maken, dán is er sprake van maatwerk.

Een veelgehoord antwoord van een webwinkelier is dan vervolgens dat hij het product pas produceert of bestelt nadat de klant het heeft besteld. Ook dit argument snijdt geen hout: dat een webwinkelier het product dan pas vervaardigd of besteld, maakt het nog steeds geen maatwerk.

Als een webwinkelier producten verkoopt die hij volgens de wet mag uitsluiten wegens maatwerk, moet dit wel heel duidelijk op de website worden aangegeven zodat de consument dit weet vóór hij de aankoop doet.

Staat dit niet duidelijk op de website, dan heeft de consument gewoon het herroepingsrecht en mag hij het product (ook al is het maatwerk) gewoon retourneren binnen 7 werkdagen. De consument dient dan zijn geld en de eventuele verzendkosten van de heenzending teruggestort te krijgen binnen uiterlijk 30 dagen.

In dit geval staat er op de website van yourdecoshop.nl in de algemene voorwaarden ook nog eens dat men wél het herroepingsrecht heeft:

“U kunt uw overeenkomst binnen 14 dagen zonder opgave van redenen in tekstvorm (b. v. brief, fax, e-mail) of door retourzending van de artikelen ontbinden indien de artikelen voor het verstrijken van de termijn aan u ter beschikking werden gesteld”

En:

“Voor de inachtneming van de herroepingstermijn volstaat de verzending van de herroeping of de artikelen binnen de gestelde termijn.”

Duidelijk dus. Het herroepingsrecht is er voor de koper van yourdecoshop.nl gewoon, dubbel en dwars.

Uiteraard heb ik het product en een brief aangetekend teruggestuurd. De betreffende webwinkelier blijft echter volhouden dat hij gelijk heeft en verwijst zelfs vrolijk naar het Duitse (?!) recht. Pff, sommige webwinkeliers begrijpen het écht niet.

Zijn er meer mensen met deze klacht?