Home / Nieuws & Blogs / Verkoop merkproducten

Verkoop merkproducten

| 2 maart 2014

Wat nu als u gewoon netjes de echte merkproducten wilt verkopen? Dat mag. Grijze import van buiten de EU ligt gevoelig, maar wat de merkhouder op de Europese markt brengt, mag u doorverkopen zonder dat daar verder toestemming voor nodig is. Het merkrecht is ‘uitgeput’ zoals dat heet. En als u die producten mag verkopen, dan mag u ook reclame maken met de merknaam.

Gebruikte Portakabin units

Daar maakte het bedrijf Primakabin gebruik van: zij verkochten tweedehands mobiele kabines die oorspronkelijk door het bedrijf Portakabin op de markt gebracht waren. In eerste instantie had de advertentie als titel “gebruikte portakabins”, met inderdaad een kleine letter. Door op die manier een merknaam te gebruiken, zou het bedrijf de indruk kunnen wekken dat ‘portakabin’ een algemeen beschrijvend woord is voor mobiele bouwsystemen. Dat mocht dus niet. Vervolgens paste Primakabin de advertentie dan ook netjes aan: “gebruikte Portakabin units”. En dat was ook precies wat er te koop werd aangeboden als iemand op die advertentie klikte. Dat Primakabin ook andere kabines verkocht, was niet erg. Zolang de bezoeker maar duidelijk zag wat de Portakabin units waren en wat de producten van andere leveranciers.

Yonex badmintonproducten

Een verkoper van Yonex badminton-producten ging nog verder: die had yonexbadminton.nl geregistreerd en verkocht daar Yonex-producten die ze in Duitsland hadden gekocht. Adverteren met die site mocht, zolang ze op die site maar geen concurrerende badmintonproducten zouden verkopen. Yonex had al de domeinnaam yonex.nl en kon dus niet met het argument van hierboven komen dat zij als merkhouder het grootste belang bij yonexbadminton.nl hadden.

Zorg er voor dat als u merknamen gebruikt, u ze ook echt als merknaam presenteert. Gebruik de juiste spelling, en bouw de tekst zo op dat duidelijk is dat het om merknamen gaat. Dus geen “gebruikte portakabins” maar “gebruikte Portakabin units”. En koppel de advertentie aan een landing page voor de merkproducten, met zo min mogelijk aandacht voor concurrerende producten. Mensen met een merknaam naar een site lokken waar iets anders verkocht wordt, is vrijwel altijd in strijd met het merkrecht.

> Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce