Home / Nieuws & Blogs / Vijf praktische tips om een webwinkel online te houden

Vijf praktische tips om een webwinkel online te houden

| 18 februari 2013

Met enige regelmaat schrijven wij over de juridische rechten, maar vaak plichten, van webwinkeliers. Een bestelproces moet voldoen aan wettelijke eisen, de informatie over het herroepingsrecht moet correct en op de goede manier aangeboden zijn en algemene voorwaarden moet gemakkelijk vindbaar zijn en gemakkelijk opgeslagen kunnen worden. Waar we minder over schrijven, maar wel zeer regelmatig mee te maken hebben, is de ‘achterkant’ van een webwinkel.

De ‘voorkant’ van een webwinkel moet er goed uit zien, snel en gemakkelijk werken en moet mensen uitnodigen tot kopen. Aan de kant van de webwinkel die bezoekers niet te zien krijgen spelen echter ook heel veel juridisch relevante zaken. Er moeten afspraken gemaakt worden met bijvoorbeeld toeleveranciers, bezorgers, betaalmaatschappijen, designers en hosters.

Het (voort)bestaan van de webwinkel hangt af van deze afspraken. Producten kunnen niet verkocht worden als ze niet aangeleverd worden. Een hoster kan een webwinkel offline halen bij onenigheid en een designer kan u verbieden uw webwinkel in dezelfde vorm onder te brengen bij een andere designer. Daarom vijf tips om deze problemen te voorkomen.

Tip 1. Zet uw domeinnaam op uw eigen naam.
Het klinkt voor de hand liggend. U wilt een webwinkel beginnen en een webwinkel heeft een domeinnaam nodig. Registreer deze domeinnaam op uw eigen naam, en niet op de naam van een vriend, familie of collega. Op deze manier kan niemand anders (vriend die opeens geen goede vriend meer is, familie waar de banden ernstig mee verstoord raken, collega die uit de BV stapt) er met de domeinnaam vandoor gaan.

Tip 2. Maak goede afspraken over hosting.
Uw webwinkel moet het internet op en een hoster kan hier voor zorgen. Problemen met of bij uw hoster hebben directe invloed op uw webwinkel. De winkel kan minder goed bereikbaar zijn, of zelfs offline gaan. Maak met de hoster afspraken over de beschikbaarheid en bereikbaarheid van de website. Deze afspraken kunnen vastgelegd worden in een SLA. Maar denk ook na wat er gebeurt als de hoster, niet geheel ondenkbaar in deze tijd, failliet gaat. Is uw webwinkel dan niet meer bereikbaar, of neemt een andere partij de diensten over?

Tip 3. Maak duidelijke afspraken over het design.
Op het design van een webwinkel kunnen auteursrechten rusten. Heeft u iemand de opdracht gegeven om een ontwerp voor u te maken? Dan heeft diegene de auteursrechten op het ontwerp en krijgt u, in de meeste gevallen, slechts een gebruiksrecht. Auteursrechten dienen namelijk schriftelijk overgedragen te worden, op een ouderwets vel papier met handtekening. Designers hanteren vaak algemene voorwaarden waarin staat in hoeverre u het design kan en mag gebruiken. Lees de voorwaarden.

Tip 4. Denk goed na over de combinatie tussen hosting en design.
Het lijkt heel gemakkelijk. U neemt iemand in de arm die uw webwinkel gaat maken en er voor zorgt dat de webwinkel online komt en blijft door middel van goede hosting. Als hier geen goede afspraken over gemaakt worden is het wachten op problemen. Krijgt u problemen met uw hoster en wilt u naar een andere hoster toe? Dan bestaat de mogelijkheid dat u dat moet doen zonder uw design. Uw ontwerper heeft immers het auteursrecht op het design en kan verbieden het design bij een andere hoster onder te brengen. Maak hier goede afspraken over, of host uw webwinkel bij partij A en laat partij B uw webwinkel ontwerpen.

Tip 5. Vraag wat u van uw leverancier(s) kunt verwachten.
Indien u artikelen inkoopt bij een derde partij is het belangrijk om heldere afspraken te maken met de leveranciers. U bent afhankelijk van uw leverancier. Klanten verwachten dat de producten die u te koop aanbiedt ook daadwerkelijk leverbaar zijn. Mocht dit niet het geval zijn door problemen bij uw leverancier dan kunt u daar schade van ondervinden. Kunt u deze schade verhalen op uw leverancier, of draait u zelf op voor de schade? Kunt u producten naar uw leverancier retourneren of accepteert de leverancier dat niet en zit u vast aan de speciaal voor de consument bestelde artikelen?

Genoeg punten om over na te denken. Maak concrete afspraken en ga niet alleen af op goed vertrouwen. Dat kan in de toekomst voor grote problemen zorgen.

Meer weten over de regels voor webwinkels en e-commerce?