Home / Nieuws & Blogs / Waar moet u als (startende) webhoster op letten?

Waar moet u als (startende) webhoster op letten?

| 27 augustus 2014

Als (startende) webhoster heeft u veel zaken waar u uw aandacht aan moet besteden. U dient de juiste apparatuur in huis te hebben, u wilt zoveel mogelijk klanten naar uw website toe trekken, u wilt zoveel mogelijk automatiseren enz. Wat vaak minder aandacht krijgt, of erger nog: geen aandacht krijgt, zijn de juridische documenten. En dat terwijl deze documenten van groot belang zijn voor uw bedrijf! Daarom zal ik in deze blog een aantal juridische aandachtspunten geven zodat u goed voorbereid aan de slag kunt.

Algemene voorwaarden

Als hostingpartij hoopt u natuurlijk op veel klanten. Juridisch gezien is elke bestelling een nieuwe overeenkomst, ook met bestaande klanten. Om nu te voorkomen dat u elke keer weer moet onderhandelen over alle details, bijvoorbeeld betalingstermijn of levertijd, kunt u algemene voorwaarden opstellen. Deze voorwaarden kunt u dan eenvoudig elke keer opnieuw gebruiken. Het mooie is: ze gelden automatisch, ook als de wederpartij ze niet heeft gelezen.

Privacy verklaring

Wellicht bent u nieuwsgierig naar wat uw klanten allemaal mailen of in hun hostingaccount opslaan. En de handen van uw marketingafdeling jeuken ongetwijfeld om uw vaste klanten elke week een paar onweerstaanbare aanbiedingen te doen, of om het klantenbestand aan geselecteerde partnerbedrijven door te verkopen. Het goede nieuws: dat mag. Het slechte nieuws: dat moet dan wel in uw privacyverklaring staan en u moet klanten expliciet gevraagd hebben of zij daarmee akkoord gaan. Doet u dat niet, dan loopt u een risico op boetes en schadeclaims.

Notice-takedownbeleid

Een hoster hoeft niet zelf te onderzoeken wat zijn klanten online zetten, maar moet wel optreden als hij klachten krijgt over strafbare of onrechtmatige informatie. Het afhandelen van zulke klachten heet notice en takedown: op basis van een melding (notice) informatie onderzoeken en zo nodig weghalen (take down).

Wees niet te gemakkelijk met het inwilligen van een eis, puur omdat deze in juridische taal is opgesteld en er ‘gevaarlijk’ uitziet. Het kan veilig, gemakkelijk en goedkoop lijken de klager bij voorbaat gelijk te geven, maar uiteindelijk moet u het natuurlijk wel van uw klanten hebben. Bovendien kan al te snel verwijderen van informatie worden gezien als wanprestatie: u heeft beloofd te hosten en deze informatie wordt nu niet meer gehost.

Met een notice en takedown-procedure heeft de provider een efficiënt middel om klachten van derden af te handelen en daarmee zijn eigen aansprakelijkheid te beperken.

Maak gratis een notice-and-takedownformulier met onze generator op JuriDox. Of bestel met 20% korting de hostingbundel op JuriDox.