Regelmatig lees en hoor ik verhalen van mensen die op de een of andere manier door een webshop opgelicht zijn. Producten worden na betaling niet, te laat, of op het verkeerde adres geleverd. Vervolgens geeft de webshop niet meer thuis en moet u als consument maar zorgen dat u het geld of het product ooit nog krijgt. Op het moment dat een soortgelijk geval zich ‘offline’ voordoet kan de consument terug gaan naar de fysieke winkel om verhaal te halen. Hoe kunt u dit soort problemen online als consument voorkomen en hoe kunt u als webshop betrouwbaar op consumenten overkomen?
Webwinkels hebben op grond van de wet verschillende informatieplichten. Deze zijn bedoeld om de consument te beschermen, maar de webwinkelier kan hier ook zijn voordeel mee doen. Op het moment dat aan al deze informatieplichten is voldaan komt dit de betrouwbaarheid en uitstraling van de webshop behoorlijk ten goede. Schreeuwerige teksten met grote en dik gedrukte letters op de website trekken de aandacht. Maar of dit altijd positieve aandacht is valt te bezien. Persoonlijk werken dergelijke teksten bij mij averechts. Als een webshop te pas en te onpas in grote letters op elke pagina stelt: ‘Niet Goed, Geld Terug!!!’ vraag ik me af waarom ze dat doen, dat is toch iets vanzelfsprekends?
Alle informatieplichten worden overzichtelijk en duidelijk uiteengezet op onze website. Niet alleen handig voor webwinkeliers, maar ook voor consumenten. Want waar moet u als consument op letten als het gaat om de betrouwbaarheid van een webwinkel?
Op de website hoort keurig netjes het vestigingsadres van een webshop te staan, als u het niet helemaal vertrouwt kunt u daar altijd even langs gaan. Als bij aankomst blijkt dat het adres een kraakpand vol louche figuren blijkt te zijn die niets met de webshop te maken hebben zegt dat wel iets over de betrouwbaarheid van een webshop. Gelukkig biedt Google uitkomst, een digitaal kijkje op het adres is makkelijker dan er zelf heen rijden. Dan kan een webshop er nog zo professioneel uitzien, maar als het adres niet klopt is dat een reden tot twijfel. Natuurlijk kan het adres een gewoon rijtjeshuis zijn, dat hoeft niet altijd reden tot twijfel te zijn. Het mooie van een webwinkel is namelijk dat praktisch iedereen een webwinkel kan beginnen en runnen vanaf zijn zolderkamertje.
Wettelijk gezien hoort een webwinkel, waar consumentenkopen gesloten kunnen worden, minimaal één betaalmethode te hanteren waarbij maximaal 50% van het aankoopbedrag vooraf overgemaakt dient te worden. In de praktijk wordt dit opgelost door achteraf betalingen zoals rembours of acceptgiro te hanteren in webshops. Handig voor consumenten. Mocht het product niet geleverd worden, dan betaalt u ook niet. Soms vervelend voor webshops. U levert het product, maar de consument betaalt niet. Uiteraard dient u als consument netjes aan uw verplichtingen te voldoen en het aankoopbedrag te betalen. Maar wat nu als u de webwinkel, om wat voor reden dan ook, niet helemaal vertrouwt maar toch graag die fantastische aanbieding wilt kopen? Kies een methode om achteraf te betalen of, als die er niet is (helaas voldoet niet iedere webwinkel aan de wet), betaal met een creditcard. Betalingen met een creditcard kunt u, in tegenstelling tot iDEAL betalingen, vaak terugdraaien als blijkt dat de webwinkel de overeenkomst niet nakomt.
Het is goed dat er wettelijke eisen zijn. Voldoen aan deze eisen zorgt voor een vertrouwde uitstraling van de webshop. En een vertrouwde uitstraling zorgt voor klandizie. Maar vaar als consument niet blind op deze wettelijke eisen, blijf zelf goed nadenken! Denk als winkelier niet dat u er al bent door alleen aan de wettelijke eisen te voldoen. Klanttevredenheid is vaak minstens net zoveel waard!
Bent u als webwinkelier niet helemaal zeker of uw webwinkel betrouwbaar overkomt en of u aan alle informatieplichten voldoet? Vraag een juridische websitescan aan.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.