Home / Nieuws & Blogs / Welke kosten mag ik rekenen voor een ‘gratis’ product?

Welke kosten mag ik rekenen voor een ‘gratis’ product?

8 september 2015

We zien regelmatig aanbiedingen op het internet staan waar de consument het product gratis krijgt, en alleen maar de verzendkosten en administratiekosten hoeft te betalen. Vanuit marketingoogpunt een goede strategie, zou je denken. De Reclame Code Commissie denkt daar echter anders over.

De Reclame Code Commissie (RCC) is in de jaren ’60 in het leven geroepen om de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van reclame te waarborgen. Het is een vorm van zelfregulering met de gedachte dat het voor de marktpartijen zelf goed is om reclame op een zeker kwaliteitspeil te houden. Daarvoor zijn regels opgesteld, die zijn neergelegd in de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Een van de regels is dat reclame niet misleidend mag zijn. Maar is het misleidend om een gratis product aan te bieden en daar verwerkings- of verzendkosten voor te vragen? Die kosten zijn immers iets anders dan de kosten van het product zelf. Daar komt bij dat de klant kan zien dat er andere kosten worden berekend, voordat hij het product bestelt. Hij gaat er dus zelf mee akkoord.

In een recente uitspraak van de Reclame Code Commissie kwam zo’n geval ter sprake. Producten werden gratis aangeboden, het enige dat de klant hoefde te betalen waren verwerkings- en verzendkosten. Het ging om een bescheiden bedrag (4,95 – 5,95 per product). Toch meldde zich een klager bij de RCC over de verwerkingskosten.

De regel is dat een aanbieding alleen als ‘gratis’ mag worden geadverteerd, als uiteindelijk niet meer in rekening wordt gebracht dan:

  1. De minimale onvermijdelijke kosten van het reageren op het aanbod;
  2. De werkelijke verzendkosten;
  3. Eventuele reiskosten om het product bij de verkoper af te halen.

In bovenstaande zaak werden behalve de verzendkosten (die dus gewoon in rekening mogen worden gebracht, ook bij een gratis product), ook verwerkingskosten gerekend. De Commissie kwam daarom tot de conclusie dat sprake was van misleidende reclame en heeft de adverteerder daarop aangesproken.

Dat reclame niet misleidend mag zijn, is maar een van de vele regels op reclamegebied. Als ondernemer bent u ongetwijfeld enthousiast over uw producten, maar ook nu geldt het adagium ‘bezint eer ge begint’. Slechte of onrechtmatige reclame kan een flinke smet op (de reputatie van) uw bedrijf leggen!