De wet verduidelijkt rechten en verplichtingen voor organisaties, aanbieders en gebruikers van data en legt kaders vast voor data-deling, contractvoorwaarden en interoperabiliteit.
De EU Data Act (Verordening 2023/2854) zorgt voor nieuwe regels rondom datatoegang, gegevensdeling en clouddiensten. De verordening moet de datamarkt eerlijker en toegankelijker maken, met meer controle voor gebruikers en strengere verplichtingen voor aanbieders. Lees alle informatie in het factsheet of de samenvatting op deze pagina.
Data Act factsheetDe Data Act moet obstakels in de datamarkt doorbreken, zoals vendor lock-in, beperkte toegang tot productdata en oneerlijke contractvoorwaarden. De verordening harmoniseert regels over:
De verordening trad in werking op 11 januari 2024 en is van toepassing vanaf 12 september 2025. Bepalingen over oneerlijke contractvoorwaarden gelden vanaf 12 september 2027
De Data Act geeft gebruikers meer controle over de data die wordt gegenereerd door verbonden producten, zoals voertuigen, machines, medische apparatuur en smart devices. Ook gerelateerde diensten, bijvoorbeeld software die nodig is om een dergelijk product te laten functioneren, vallen hieronder.
De Data Act onderscheidt vier rollen:
Gegevenshouders moeten:
De Data Act wil een einde maken aan oneerlijke contractvoorwaarden tussen ondernemingen bij datadeling.
De Europese Commissie ontwikkelt niet-bindende:
Een contractuele voorwaarde is oneerlijk als deze:
De Data Act bevat:
De Data Act introduceert uitgebreide verplichtingen voor aanbieders van clouddiensten om overstappen, combineren en beschermen van data mogelijk te maken.
Aanbieders moeten:
Belangrijk: Vanaf 12 januari 2027 mogen overstapkosten niet meer worden gerekend.
Cloudaanbieders moeten voorkomen dat overheden buiten de EU toegang krijgen tot data in strijd met Europees of nationaal recht. Hiervoor moeten zij o.a.:
Aanbieders moeten interoperabiliteit mogelijk maken door:
De Data Act heeft gevolgen voor contracten, technische architectuur, governance, cloudstrategie en gegevensbeheer. In het factsheet wordt benadrukt dat organisaties juridische, technische en organisatorische maatregelen moeten afstemmen op de nieuwe regels.
Onze ICT-juristen helpen bij interpretatie, toetsing en implementatie binnen jouw organisatie.
NIS2 introduceert drie hoofdverplichtingen en één aanvullende bestuurdersverplichting:
Organisaties moeten zich actief registreren bij de bevoegde autoriteit en o.a. KVK-gegevens en IP-adressen doorgeven.
Bij een (mogelijk) significant cybersecurity-incident moet een organisatie snel handelen:
Onder NIS2 wordt een breed pakket aan beveiligingsmaatregelen verplicht, waaronder:
Bestuurders moeten actief betrokken zijn bij cyberbeveiliging, adequate kennis opdoen en kunnen zelfs persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
Bekijk al onze artikelen
Laat een bericht achter via het formulier. Een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met je op.
Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij jou op locatie.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.