Vanaf 17 februari 2024 is de Digital Services Act (DSA) volledig van toepassing. Deze Europese wet verandert veel in het digitale domein en stelt duidelijke regels voor online platforms en andere tussenhandeldiensten. Wat betekent dit concreet voor jouw organisatie?
Onze factsheet geeft in één overzicht alle belangrijke informatie over de DSA en de gevolgen voor jouw organisatie. Zo weet je precies wat je moet regelen om compliant te zijn.
De Digital Services Act (DSA) is een Europese verordening die rechtstreeks geldt in alle lidstaten. De wet herziet het bestaande juridische kader voor de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheden van onlineplatforms en andere tussenhandeldiensten, dat eerder was vastgelegd in de e-commerce richtlijn van 2000. Het doel van de DSA is een veilige, voorspelbare en betrouwbare digitale omgeving creëren, innovatie faciliteren en effectieve bescherming van grondrechten garanderen.
De DSA is van toepassing op tussenhandeldiensten. Een juridische term voor diensten die informatie van A naar B brengen. De DSA onderscheidt drie verschillende vormen van een tussenhandelsdienst:
De belangrijkste verplichtingen van de DSA zetten wij hieronder voor je op een rij:
Micro en kleine organisaties zijn uitgesloten van bepaalde verplichtingen. Een kleine organisatie is een organisatie met minder dan 50 werknemers in dienst, en een jaarlijkse omzet lager dan 10 miljoen euro. Een micro-organisatie is een organisatie met minder dan 10 werknemers en een jaarlijkse omzet van niet groter dan 2 miljoen.
Vanaf 17 februari 2024 is de DSA volledig van toepassing.
Ja, ook platformen met minder dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers waar consumenten bij handelaren iets kunnen kopen – zoals Marktplaats – vallen onder de reikwijdte van de DSA. Afhankelijk van de reikwijdte en invloed van een platform gelden er specifieke verplichtingen voor het soort platform.
Bekijk al onze juridische artikelen
Laat een bericht achter via het formulier voor meer informatie: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met je op.
Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij jou op locatie.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.