Hoewel het gebruik van clouddiensten vele voordelen kent, ontstaat er bij het gebruik van dergelijke diensten ook een sterke afhankelijkheidsrelatie tussen afnemer en leverancier.
Heb jij in jouw praktijk te maken met klanten die clouddiensten leveren, of die daarvan in hun bedrijfsvoering gebruikmaken? Of maakt jouw eigen organisatie gebruik van clouddiensten? Dan is het op de eerste plaats belangrijk om duidelijke contractuele afspraken te maken. Besluit de clouddienstverlener om op een ongelegen moment groot onderhoud te verrichten, dan kan de bedrijfsvoering van zijn afnemers daardoor immers geraakt worden.
Om er zeker van te zijn dat men, ook na een eventueel faillissement toegang heeft tot essentiële software, is het daarnaast noodzakelijk om een aantal aanvullende maatregelen te treffen wanneer er geen vuiltje aan de lucht is en de clouddienst in goede gezondheid verkeert. Neem je pas actie na een faillissement dan is het helaas te laat.
Wil je weten wat u kunt doen om de continuïteit van een clouddienst te waarborgen? Benieuwd welke maatregelen er kunnen worden genomen en wat de aandachtspunten hierbij zijn? Volg dan ons webinar 'Continuïteit in de cloud'.
Doelgroep:
Wo-juristen en advocaten