Home / Nieuws & Blogs / ACM gaat scherper toezien op doorberekenen betaalkosten

ACM gaat scherper toezien op doorberekenen betaalkosten

| 18 januari 2016

De ACM heeft een aantal grote bedrijven, zoals maaltijdbezorgers en aanbieders van vliegtickets, op de vingers getikt. Zij rekenden te hoge bedragen voor het gebruik van betaalmethoden zoals iDeal, Paypal of creditcard. Volgens de wet mogen enkel de daadwerkelijke kosten worden doorberekend aan de klant. De ACM heeft aangegeven de komende tijd bedrijven scherp in de gaten te houden.

Vorige week bracht de ACM dit nieuws naar buiten. Bedrijven zoals Thuisbezorgd.nl, Just Eat en een aantal grote aanbieders van vliegtickets zijn aangesproken door de ACM. De meeste bedrijven hebben inmiddels de betaalkosten verlaagd, en sommige bedrijven hebben de betaalkosten zelfs afgeschaft. Je hoeft de kosten namelijk niet door te berekenen, het mag. Maar als je het doet, moeten het wel de daadwerkelijke kosten zijn.

In de aanloop naar de nieuwe consumentenwet schreef mijn collega al een blog over de betaalkosten in 2013. Inmiddels is de wet alweer anderhalf jaar van kracht. Volgens de ACM genoeg tijd om te kunnen wennen aan de nieuwe regels en de toepassing van de regels moet inmiddels duidelijk zijn.

De wet
De wet zegt het volgende over het doorberekenen van de betaalkosten (6:230k BW): “De vergoeding die de handelaar aan de consument vraagt voor het gebruik van een bepaald betaalmiddel bedraagt ten hoogste de kosten van het gebruik daarvan voor de handelaar”.

Op grond van de bijbehorende Europese regelgeving gaat de Nederlandse wetgever ervan uit dat het gaat om
– variabele kosten: de kosten per transactie die een betaaldienstverlener de handelaar in rekening brengt; en
– vaste kosten: de vaste kosten die een handelaar in rekening wordt gebracht door een betaaldienstverlener, zoals de periodiek verschuldigde kosten voor een betaalsysteem die een bank de handelaar in rekening brengt. Deze kosten moet de handelaar wel kunnen verantwoorden.

Het gaat dus echt om de kosten die het bedrijf afdraagt aan de betaaldienstverlener. Administratiekosten die het bedrijf maakt, vallen hier dus niet onder. Zo stelt ook de ACM: “andere kosten, zoals personeelskosten, op deze wijze doorberekenen mag niet. Het in rekening brengen van betaalkosten mag geen verkapte betaling zijn voor de diensten van een bedrijf”. Een bedrijf dat optreedt als bemiddelaar (zoals Thuisbezorgd.nl) kan deze kosten (voor het bemiddelen) natuurlijk wel rekenen als administratiekosten.

Onduidelijkheden
Toch is het onduidelijk hoe je de vaste kosten goed kan doorberekenen aan de klant. De ene maand heb je misschien 500 klanten, de andere maand 2000. Als je per transactie betaalt, is dit bedrag makkelijk uit te rekenen, maar hoe zit het met bijvoorbeeld het vaste maandbedrag dat betaald dient te worden aan de betaaldienstverlener? Moet je dit per maand zien? Dan krijg je het volgende probleem:


Fictief voorbeeld 1

Kosten betaalsysteem: 500 euro per maand.
Kosten per transactie: 0,25 cent.
Maand 1: 500 klanten à kosten: 625 euro. Dit is 1,25 euro per klant.
Maand 2: 2000 klanten à kosten: 1000 euro. Dit is 0,50 euro per klant.


Het lijkt mij vervelend om als klant bij dezelfde webwinkel de ene maand 50 cent te betalen voor het online afrekenen en de volgende maand 1,25 euro. Waarschijnlijk is het een juiste methode om de gemiddelde kosten over een jaar berekend te nemen.


Fictief voorbeeld 2

Kosten betaalsysteem: 500 euro per maand, dus 6000 euro per jaar.
Kosten per transactie: 0,25 cent.
Eén jaar: 12000 klanten à kosten: 9000 euro. Dit is 0,75 euro per klant.


Rembours
Interessant is de betaalmethode rembours. De kosten die een bezorgdienst (zoals PostNL) hiervoor rekent, zijn vaak afhankelijk van het formaat en gewicht van het pakket. Toch zie je dat webwinkels vaak een standaardbedrag rekenen (bijvoorbeeld 15 euro). Mag een webwinkel hier een gemiddelde voor nemen, of mogen alleen de daadwerkelijke kosten voor die ene bestelling worden doorberekend? Het doorberekenen van de daadwerkelijke kosten lijkt logisch, echter moet de webwinkel de consument van tevoren duidelijk aangeven hoe hoog deze kosten zijn. Het hanteren van een gemiddeld bedrag is dan veel handiger.

En nu?
De ACM gaat bedrijven de komende tijd dus scherp in de gaten te houden. Zorg er daarom voor dat je echt de daadwerkelijke kosten rekent voor een betaalmethode en dat je de consument hier tijdig over informeert. Verdien je er momenteel (iets) aan? Dan reken je te veel. Dekt het wat je zelf kwijt bent aan de betaaldienstverlener? Dan is er niks aan de hand. Zolang je maar kan rechtvaardigen dat het de daadwerkelijke kosten zijn die jij afdraagt aan de betaaldienstverlener.