Apple gaat, in navolging van wat zij in Australië al hebben gedaan, ook in Nederland de aanduiding ‘4G’ bij de nieuwste Ipad weghalen, zo meldt Webwereld. Bij de nieuwste Ipad staat namelijk omschreven dat deze ‘geschikt is voor het 4G netwerk’. Echter is alleen in de VS en Canada dit netwerk al werkend beschikbaar voor de tablet en dus nog niet in Europa.
De Australische consumentenautoriteit concludeerde eerder al dat de aanduiding misleidend is voor de consument. Apple maakt volgens de consumentenorganisatie namelijk reclame met een feature die er eigenlijk niet is. Klanten konden uiteindelijk hun nieuwe Ipad terug brengen en hun geld terug krijgen als zij zich misleid voelden, omdat zij dachten dat de tablet het 4G netwerk wel ondersteunde terwijl dat dus niet het geval was. Ook wordt de reclame aanduiding aangepast, iets dat nu dus wereldwijd een vervolg krijgt.
4G is een snel mobiel netwerk, dat nog lang niet overal ter wereld beschikbaar is of wordt gebruikt. In Nederland geldt als snelste mobiele netwerk op dit moment het 3G netwerk. Ik vind het daardoor lastig te beoordelen of de aanduiding in Nederland ook misleidend zou zijn. Voor de Australische markt is de claim overigens terecht, omdat daar wel een 4G netwerk bestaat, maar de Ipad enkel dat specifieke 4G netwerk niet ondersteunt. Je verwacht daardoor, als je het apparaat koopt, dat dat dus ook met 4G werkt. Het staat er immers op.
In Nederland is het netwerk (nog) niet beschikbaar, is het daardoor nog wel misleidend? Als de reclame uitingen zeggen “geschikt voor het 4G” netwerk, verwacht je dan ook dat dat in Nederland al werkt? Apple is van mening dat zij daarmee de klanten niet misleiden, omdat zij alleen maar aangeven dat het product geschikt is voor 4G. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat ook overal al werkt. Enerzijds denk ik er ook zo over, omdat het apparaat weliswaar geschikt is voor het netwerk, maar het netwerk er nog niet is. Je geeft feitelijk in de specificaties gewoon aan wat het product allemaal kan, meer niet.
Aan de andere kant is het echter zo dat er op een bepaalde manier wel de suggestie gewekt kan worden dat de Ipad een stuk sneller is dan de concurrenten, terwijl het in de praktijk nog geen verschil maakt. Hierdoor kan de klant misleid worden en overgaan tot het kopen van de Ipad. Er kan dan sprake zijn van een oneerlijke handelspraktijk, omdat er reclame wordt gemaakt met iets dat er niet is en daardoor de klant wellicht eerder een Ipad koopt dan ander tablet. Hij verwacht een snel mobiel apparaat, terwijl dat niet waar gemakt kan worden.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.