Home / Nieuws & Blogs / Bederfelijke waar kan niet retour

Bederfelijke waar kan niet retour

| 12 februari 2014

Het was al een uitzondering op het herroepingsrecht en dat zal ook onder de nieuwe wetgeving het geval zijn. Verkoopt u producten met een beperkte houdbaarheid, dan kan de klant deze niet terug sturen.

Op zich is het vrij helder, u verkoop levensmiddelen, bloemen etc., dan kan de consument nadat hij deze heeft ontvangen niet meer terugsturen. Klopt de bestelling niet of is er iets mis, dan heeft de consument natuurlijk andere rechten, maar niet het zonder reden binnen de ontbindingstermijn terug sturen.

De wet geeft aan dat het om producten moet gaan die binnen de bedenktermijn kunnen bederven, dus binnen de in de toekomst geldende termijn van 14 dagen. Verse levensmiddelen en bloemen, dat lijkt een duidelijk voorbeeld, maar er zijn tal van producten die niet helemaal hier onder te plaatsen zijn.

Stel nu, in een ongunstig scenario, dat u producten verkoopt met een houdbaarheid van een week of zes. De klant mag dit terug sturen. Hij geeft aan dat hij van de overeenkomst af ziet (ergens binnen de 14 dagen) en stuurt vervolgens na bijna weer 14 dagen de producten terug. De vernieuwde wet laat dit immers toe de termijn is immers 2 x 14 dagen.

U bent het product bijna een maand kwijt en kunt door de beperkte houdbaarheid die nog rest dit artikel niet nogmaals verkopen. De klant mag retourneren, maar de verkoper kan het niet nogmaals verkopen. Dat lijkt een behoorlijk kromme situatie die niet helemaal eerlijk is voor de verkoper. Al weet ik niet of deze situatie in de praktijk vaak zal voorkomen.

Een andere situatie is dat de producten in gesloten verpakking lang houdbaar zijn, maar in geopende verpakking snel kunnen bederven. Te beargumenteren is dan dat de producten alleen gesloten terug gestuurd kunnen worden. Dit hoeven niet alleen levensmiddelen te zijn, maar ook cosmetica, zelfzorggeneesmiddelen of producten die beschermend zijn verpakt.