Home / Nieuws & Blogs / Continuïteit in de cloud #4: bedrijfsonderdelen

Continuïteit in de cloud #4: bedrijfsonderdelen

| 27 juni 2019
Continuïteit in de cloud #4: bedrijfsonderdelen

Maakt u voor uw bedrijfsprocessen gebruik van een clouddienst, bent u eigenaar van een webshop, of levert u een onlinedienst? En heeft u weleens de vraag gesteld, of gekregen: ’maar wat als mijn dienstverlener failliet gaat?’ Tegenwoordig worden we met zijn allen steeds afhankelijker van onze IT-dienstverleners. Het is dan ook niet zo gek dat IT-diensten in de rechtsspraak als Nutsvoorzieningen worden bestempeld. En toch, heeft u al een bevredigend antwoord op de vraag, ‘maar wat als de IT-leverancier failliet gaat’? In deze blogserie geven wij antwoord op die vraag. In dit deel van de blogserie ‘Continuïteit in de cloud’ worden essentiële bedrijfsonderdelen besproken en toegelicht.

Bedrijfsonderdelen

Zoals in de voorgaande blog aangegeven, voordat de specifieke oplossing kan worden bedacht is een inventarisatie van de leverancier en de clouddienst nodig. Hier gaan we in op de tweede. Een clouddienst is meestal op te delen in software, domeinnamen, data van de afnemer, hosting en servers, het datacenter waar de servers draaien, waar (access) de toegang tot en verbinding met het internet is geregeld en ‘know how’ van personeel.

Om continu toegang te blijven houden tot de dienst, moeten al deze onderdelen, voor zover essentieel voor de dienst, blijven doordraaien en ter beschikking blijven voor de dienst.

Continuïteit

Mogelijk hoeven niet alle onderdelen van de clouddienst voor 100% door te draaien. Bij de meeste diensten is het doordraaien “AS IS” voldoende om genoeg tijd te hebben voor een migratie en ondertussen het bedrijfsproces op gang te houden. Zo is niet al het personeel van de dienstverlener nodig en in sommige gevallen kan de servercapaciteit ook iets afslanken.

Drie tot zes maanden is meestal genoeg tijd om de continuïteit voor een langere periode te regelen. Óf door een overname van de clouddienst te bewerkstelligen of door te migreren naar een nieuw systeem.

In de volgende blog zal ik software en merknamen behandelen. Lees hier onze introductieblog.