Home / Nieuws & Blogs / De 5 belangrijkste informatieplichten deel 1: bedrijfsgegevens

De 5 belangrijkste informatieplichten deel 1: bedrijfsgegevens

| 22 februari 2013

Twee weken geleden schreef ik over de 5 punten die écht niet mogen ontbreken op de website van een webwinkelier. Ik besprak in die blog de bedrijfsgegevens, maar ook de algemene voorwaarden, de privacyverklaring, de cookieverklaring en het herroepingsrecht.

De komende weken zal ik elke vrijdag wat dieper op de afzonderlijke punten ingaan.

Het eerste belangrijke punt betrof het vermelden van de bedrijfsgegevens. Het gaat hier dan om de bedrijfsnaam,  het vestigingsadres (dus géén postbus!), een telefoonnummer, een e-mailadres (of een ander medium waarmee de webwinkelier snel reageert, zoals een contactformulier), het KvK- en BTW nummer.

Dit alles moet niet alleen op de website staan, ze moeten ook nog eens gemakkelijk te vinden zijn voor de consument. Dit is vaak een heikel punt, en dan vooral voor de kleine ondernemer.

Naast de onwetendheid dat deze gegevens vermeld moeten worden, wíllen bedrijven deze gegevens vaak ook liever niet vermelden.

Zo is een BTW nummer voor een ZZP-er eveneens het burgerservice nummer. En met een burgerservice nummer kunnen kwaadwillenden nogal wat frauduleuze handelingen verrichten.

Op erotische webwinkels ontbreken vaak ook de contactgegevens, of vind je slechts een 06-nummer. Ook dit zal zijn redenen hebben. Deze webwinkeliers willen wellicht niet dat de hele buurt weet wat er vanuit de zolderkamer allemaal verkocht wordt.

Ook krijg ik vaak te horen dat men liever geen vestigingsadres vermeld op de website om dat men bang is voor aanbellende klanten. Dit is echter op te lossen door er duidelijk bij te vermelden dat het vestigingsadres uitdrukkelijk géén bezoekadres is en dat het ook niet mogelijk is producten af te halen.

Ik kan mij de achterliggende gedachten van deze kleine webwinkeliers natuurlijk wel voorstellen, maar het neemt niet weg dat dit nu eenmaal verplicht is.

Grote tot zeer grote webwinkeliers hebben vaak wel (een deel van) de bedrijfsgegevens op de website staan, maar onvindbaar. Ik zie dit vooral bij verzekeraars. Ook zie je bij grote webwinkeliers regelmatig dat er slechts een contactformulier is als wijze om contact op te kunnen nemen. Er staat dan bij dat er binnen twee werkdagen contact met je wordt opgenomen (hetgeen niet erg snel is), maar in de praktijk valt zelfs dat nog te bezien.

Het niet voldoen aan het vermelden van de bedrijfsgegevens is een economisch delict (art.3:15d BW en art. 6 WED) en kan de webwinkelier een boete opleveren van maar liefst € 19.500.

Voor webwinkeliers is ‘vertrouwen’ bovendien het sleutelwoord voor een succesvolle onderneming. Het netjes en duidelijk vermelden van de bedrijfsgegevens zorgt er natuurlijk voor dat de consument dit vertrouwen eerder heeft bij een webwinkel.

En zeg nou zelf: je wilt toch zelf ook altijd eerst weten met wie je nu precies zaken doet?