Home / Nieuws & Blogs / De disclaimer en de (kennelijke) typefouten

De disclaimer en de (kennelijke) typefouten

| 13 juni 2012

 

Ja, dat was even schrikken! Toen ik laatst een weekend met ons gezin naar de Efteling wilde boeken was ik mij ervan bewust dat het geen goedkoop uitstapje zou worden, maar zo duur?!

Natuurlijk betrof het een typefout dan wel rekenfout van de website, en heb ik dit arrangement uiteraard niet geboekt.

Maar wat als er nu geen 26.155,90 euro op mijn scherm stond, maar slechts 26,90? Had ik mijn Efteling weekendje dan eigenlijk voor dit luttele bedrag kunnen claimen?

Over het antwoord kan ik kort zijn: Nee, dat had niet gekund. In een eerdere zaak is dit al door de rechter bepaald.

Otto bood op haar website een HD ready breedbeeld lcd televisie aan voor slechts 99,00. Zoals het echte Nederlanders betaamt dachten veel mensen wel even hun slag te kunnen slaan. Hierdoor gingen er binnen een aantal dagen maar liefst 14.000 exemplaren over de digitale toonbank.

Otto was zelf minder te spreken over deze “spontane aanbieding”  en de vraag was dan ook: was er wel een geldige overeenkomst gesloten? “Nee” zei de rechter.

Het moest voor de gemiddelde consument namelijk duidelijk zijn geweest dat het hier om een vergissing ging, en bovendien stond er nergens “Superaanbieding”, “Megastunt” of iets van gelijke strekking bij.

Sterker nog, naast de afbeelding van de televisie prijkte het woord ‘NIEUW’ in mooie rode letters. De gemiddeld geïnformeerde consument weet of behoort bovendien te weten dat de prijzen van vergelijkbare lcd televisies destijds varieerden van ongeveer  700 tot ongeveer 1.300 euro. Er was dus sprake van een zogeheten ‘kennelijke fout’.

Daarnaast bepaalt de wet (art. 3:11 BW) dat de consument ingeval van twijfel omtrent de juistheid van de prijs nader onderzoek moet verrichten. Een mailtje of telefoontje van de koopgrage consument  om de spotprijs te verifiëren zou dus nodig zijn geweest.

Nu zie je vaak dat webwinkeliers teksten zoals “ wij zijn niet aansprakelijk voor typefouten en u kunt hier ook geen rechten aan ontlenen” in hun disclaimers plaatsen, maar dat heeft totaal geen zin.

Op zich zijn disclaimers al geen verplichting voor webwinkels. Daarnaast staan er in deze disclaimers vaak bedingen en opmerkingen die een beperkende werking kunnen hebben op de rechten van de consument. Het is namelijk helemaal niet mogelijk om op voorhand aansprakelijkheid uitsluiten ten opzichte van consumenten. De webwinkelier is slechts niet aansprakelijk indien er sprake is van deze ‘kennelijke’ (type-)fouten.

Om nog even terug te komen op de Efteling: 26,90 euro is ook een bedrag waarvan je weet dat het niet kan kloppen. Daarnaast ben ik gezien mijn juridische kennis omtrent dit onderwerp geen ‘gemiddelde’ consument, waardoor ik al helemaal geen enkele kans had gehad op een dergelijk goedkoop arrangement.

Inmiddels heb ik het weekend naar de Efteling alsnog geboekt, maar nu voor een redelijke prijs.