Home / Nieuws & Blogs / De meest voorkomende valkuilen bij dropshipping

De meest voorkomende valkuilen bij dropshipping

| 26 mei 2016

Dropshipping is populair bij beginnende webwinkels. Het is een constructie waarbij de leverancier het product rechtstreeks naar de consument van een webwinkel verstuurt. Webwinkels hoeven dan geen eigen voorraad te hebben. Dat klinkt aantrekkelijk, maar juridisch zitten hier een aantal haken en ogen aan. De webwinkel blijft namelijk juridisch aansprakelijk en verantwoordelijk tegenover de consument, ondanks dat zij de producten mogelijk nooit zelf gezien hebben.

Dropshipping werkt als volgt. Zodra de consument een product in een webwinkel koopt, dan koopt de webwinkel het product direct in bij de (dropshipping)leverancier. De leverancier verzendt het product vervolgens rechtstreeks naar de consument. Die leverancier is dus eigenlijk een soort groothandel. Als webshop hoef je niet te investeren in een assortiment en loop je geen risico dat je met producten blijft zitten.

Toch heeft deze constructie ook nadelen en risico’s. Zo ben je als webshop wel juridisch verantwoordelijk en aansprakelijk tegenover de consument. Daarom is het belangrijk om met de leverancier goede en afspraken te maken over de volgende onderwerpen:

Productaanbod

Webshops die gebruik maken van dropshipping verkopen vaak producten die ze zelf niet hebben gezien. Als webshop wil je er wel zeker van kunnen zijn dat de daadwerkelijke producten overeenkomen met het productaanbod op de webshop en dat er bijvoorbeeld geen namaak wordt geleverd. Daarom is het verstandig om in de overeenkomst een garantie of vrijwaring op te nemen waarmee de leverancier bijvoorbeeld toegezegd dat de producten (en productfoto’s) geen inbreuk maken op intellectueel eigendomsrechten.

Levering niet goed besproken met leverancier

Na bestelling via de webshop verzendt de leverancier het product rechtstreeks naar de consument. Als webshop heb je dus geen controle over de levering. Maak daarom goede afspraken met de leverancier over de levertijd (zodat dit overeenkomt met de vermelde levertijd op de webshop), met welke transporteur of vervoerder verzonden wordt en wie verantwoordelijk is voor vertraging of beschadigingen tijdens vervoer.

Herroepingsrecht

Wanneer een consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, dan moet je als webshop de producten retour nemen. Dat de leverancier geen producten retour neemt is geen reden om de retouren niet te accepteren. Zo blijf je alsnog met producten zitten, terwijl nu juist voor dropshipping is gekozen om geen zelf geen voorraad te hebben. Ook hier is dus verstandig om goede afspraken te maken met de leverancier.

Wie is verantwoordelijk voor garantie?

De consument heeft recht op de wettelijke garantie. Wanneer een product niet voldoet aan de verwachtingen, dan kan de consument de webshop aanspreken voor vervanging of reparatie. Maar als er niks met de leverancier is afgesproken over garantieclaims, dan zal de webshop het product dus mogelijk nogmaals moeten bestellen.

Dropshipping kan een aantrekkelijke en succesvolle constructie zijn. Maar het is belangrijk om goede en duidelijke afspraken te maken met de leverancier. Gebruikelijk is ook het opnemen van een boete als de gemaakte afspraken niet nageleefd worden. Wij kunnen je helpen met het adviseren over en het opstellen van een goede dropshipping overeenkomst.