Home / Nieuws & Blogs / De websitescan deel 3: duidelijke kosten?

De websitescan deel 3: duidelijke kosten?

| 22 juni 2012

De komende weken zullen wij een webshop in het openbaar scannen waarbij we één of twee keer in de week een blog zullen schrijven waarin we één aspect van de websitescan uit zullen lichten. Daarbij zullen we de website bekijken en becommentariëren aan de hand de bestaande wettelijke eisen aangevuld met tips van onze kant. Aan het einde van de reeks ontvangt de winnaar van onze actie een juridische websitescan en ons boek.

Webwinkels proberen zich vaak te onderscheiden door de kosten voor de consument zo laag mogelijk te houden. Niet alleen de prijzen van de producten, maar ook de verzendkosten, extra kosten voor het gebruik van een telefoonnummer of kosten voor het betalen met een creditcard zijn factoren waar de consument rekening mee houdt op het moment dat hij of zij gaat bestellen in een webwinkel.

Uiteraard moeten alle kosten duidelijk genoeg zijn voor een consument. Het kan immers een afschrikwekkende werking hebben als aan het einde van een bestelproces blijkt dat er opeens verzendkosten en kosten voor het afrekenen met een creditcard in rekening gebracht worden. Het is niet prettig als je een HDMI-kabel voor € 10,- in je winkelwagentje plaatst en vervolgens € 20,- af moet rekenen.

De prijs en de eventuele bezorgkosten per product moeten ondubbelzinnig en inclusief BTW of andere toeslagen vermeld worden. Dit is te realiseren door achter elke prijs de toevoeging ‘inclusief BTW’ te zetten. Ook een zin op een logische en duidelijk plaats op de website waarin staat dat alle prijzen inclusief BTW zijn is afdoende. Een prijs exclusief BTW mag alleen getoond worden als de webwinkel alleen zakelijke klanten heeft. Als ook consumenten prijzen te zien kunnen krijgen, moeten de prijzen inclusief BTW worden vermeld. Supermier.com voldoet niet aan deze eis. Op de website is het niet duidelijk genoeg dat alle genoemde prijzen inclusief BTW zijn, terwijl de prijzen dat wel zijn.

Naast de prijzen moeten ook de bezorgkosten voldoende duidelijk zijn. Vóór het sluiten van de overeenkomst moeten deze kosten vermeld worden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren op het moment dat een product in het winkelwagentje wordt gedaan. Om bezoekers ook voor het bestelproces te informeren over eventuele bezorgkosten, aangezien dit voor veel consumenten een argument is om wel of niet te bestellen in een webshop, kunnen de verzendkosten op een klantenservice of veelgestelde vragen pagina vermeld worden. Supermier levert een prima service door geen verzendkosten te berekenen, dit is beschreven op de klantenservice pagina.
Misschien een idee om hiermee te adverteren op de homepage?

In de volgende blog nemen we het bestelproces onder de loep. Hoe komt de overeenkomst tot stand en aan welke eisen moet een bestelproces in een webshop voldoen?