Home / Nieuws & Blogs / De week van de webwinkel: wat verwacht u van uw hoster?

De week van de webwinkel: wat verwacht u van uw hoster?

| 15 januari 2015

Januari is traditiegetrouw de maand waarin de Webwinkel Vakdagen plaatsvinden. Ook dit jaar staat de Jaarbeurs in Utrecht weer twee dagen lang in het teken van e-commerce. Webwinkelrecht is als onderdeel van ICTRecht woensdag 21 en donderdag 22 januari aanwezig op de beursvloer. Wij zijn te vinden op stand A05. Met het oog daarop schrijven wij iedere dag een blog over de juridische aspecten van e-commerce.

Uw hoster. Een onmisbare schakel bij het runnen van een webwinkel. Zonder deze schakel is uw webwinkel immers niet online en zal er vanzelfsprekend niets verkocht worden. Maar wat kunt u in alle redelijkheid nu van uw hoster verlangen? Ja, dat uw webwinkel online is uiteraard.

Maar op welke manier wordt u webwinkel in de lucht gehouden? U kunt een server delen met andere partijen om de kosten te drukken, maar dat kan ook gevolgen voor uw webwinkel hebben als de politie bij bestanden van een ‘medehuurder’ op uw server moet zijn. U kunt ook kiezen voor een eigen, privé, server. In de regel zijn daar meer kosten aan verbonden, maar ondervindt u geen last van anderen.

Hosters hebben het vaak over uptime, de tijd dat uw webwinkel online is. Een uptime van 99% op jaarbasis klinkt misschien goed, maar bedenk wel dat uw webwinkel in dat geval ruim 8 uur offline kan zijn. Dat is te overzien als dat over het jaar verspreid een paar minuten per nacht is, maar dat is heel erg vervelend als dat op 1 december van 12.00 uur tot 20.00 uur is. U loopt dan veel bestellingen van de goedheiligman mis. Spreek met uw leverancier af hoe er met deze uptime omgegaan wordt en wat er gebeurt als uw leverancier deze afspraken niet naleeft.

Accepteer de algemene voorwaarden van uw hoster nooit zonder te lezen. Ga er niet vanuit ‘dat het wel goed zit’. Als er in de algemene voorwaarden staat dat de diensten opgeschort worden wanneer u een verplichting niet nakomt (een vaak voorkomende bepaling), wil dit zeggen dat de hoster uw website op zwart kan gooien als u een factuur één dag te laat betaalt. Zelfs als u dat heeft gedaan omdat u een vraag over de factuur heeft en deze door de hoster maar niet beantwoord wordt.

Daarnaast is een hoster een bewerker van uw klantgegevens. De privacywetgeving stelt dat u verantwoordelijk bent voor de manier waarop de hoster met deze gegevens omgaat. Maak daarover heldere afspraken en leg deze vast in een bewerkersovereenkomst.

Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Stel ze hieronder, of kom langs op de Webwinkel Vakdagen.