Home / Nieuws & Blogs / Een geannuleerde bestelling van een minderjarige, wat nu?

Een geannuleerde bestelling van een minderjarige, wat nu?

| 16 juni 2014

Een lezer vroeg ons: “Ik bied op internet een spel aan waarbij je moet betalen voor premiumfunctionaliteit. Vorige week kreeg ik een brief van een rechtsbijstandsverzekeraar dat ik een bepaalde dienst moet annuleren, en al het betaalde geld moet teruggeven, omdat een minderjarige de creditcard van zijn vader had gebruikt zonder toestemming. Ik heb het account geblokkeerd, maar moet ik ook geld terugbetalen? Ik heb bij registratie gevraagd of mensen 18+ zijn, en als je dat niet aanvinkt dan kun je geen account aanmaken.”

Hoofdregel uit de wet is dat een minderjarige (jonger dan 18 jaar) geen contracten mag afsluiten zonder toestemming van zijn ouders. Uitzondering is als het gaat om producten of diensten die gebruikelijk zijn voor zijn leeftijd. Een kind van tien mag dus snoep kopen bij de Jamin maar geen fiets bij de fietsenmaker. Op internet mag een tienjarige credits kopen voor Habbo Hotel of ander spelletje, maar geen webhostingpakket.

Als de minderjarige iets ongebruikelijks heeft besteld, en de ouders maken bezwaar, dan draait de wederpartij in beginsel voor de kosten op. Hij moet alle aanbetalingen teruggeven en op eigen kosten alles terugdraaien.

Er is een uitzondering voor het geval het geleverde de minderjarige href="http://www.ispam.nl/archives/18757/een-minderjarige-bestelt-een-webhostingpakket-wat-nu-deel-2/">tot daadwerkelijk voordeel heeft gestrekt (art. href="http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel209">6:209 BW en href="http://lexius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/artikel276">6:276 BW). Echter, hiervan is pas sprake als het geleverde is besteed “ter bekostiging van levensonderhoud of studie of van hetgeen verder voor zijn geestelijk of lichamelijk welzijn dienstig kon zijn”. Credits of premiumfunctionaliteit in een spel voldoet hier niet aan.

Ook noemt de wet de uitzondering als het geld “in de macht van zijn wettelijke vertegenwoordiger is gekomen”. Daarvan is eveneens geen sprake bij credits of premiumfunctionaliteit.

Soms is een schadeclaim richting de minderjarige mogelijk ( href="http://books.google.nl/books?id=FLvWPakmK1wC&lpg=PA139&ots=5W0VV3GrOP&dq=minderjarig%201%3A234%20schadevergoeding&pg=PA145#v=onepage&q&f=false">Hijma p. 145). Hij moet dan onrechtmatig hebben gehandeld, bijvoorbeeld door opzettelijk te liegen of een vervalst identiteitsbewijs te laten zien. Een “Ja ik ben 18+” vakje moeten aanvinken zou daaraan kunnen voldoen, maar het is nog nooit getest in de praktijk. Essentieel is wel dat het bedrijf href="http://blog.iusmentis.com/2010/01/21/moet-je-controleren-of-iemand-minderjarig-is/">íets moet doen op het gebied van leeftijdscontrole. Als het bedrijf niets vraagt, kan de minderjarige niet verweten worden te hebben gelogen over zijn leeftijd immers.

Vanwege het 18+-vakje zou ik dus geneigd zijn te zeggen dat je een vergoeding mag rekenen voor de daadwerkelijk afgenomen diensten, maar niet meer. Heeft hij bijvoorbeeld een jaarabonnement genomen en komt dat na een maand uit, dan mag je 1/12e van het jaarabonnement houden – als hij gebruik heeft gemaakt van de dienst in die maand natuurlijk. Ook kosten die je daadwerkelijk gemaakt hebt bij je eigen leveranciers, mag je als vergoeding opvoeren. Het restant moet dan wel terug.