Home / Nieuws & Blogs / Een klacht over een (web)winkel? Ga naar ConsuWijzer!

Een klacht over een (web)winkel? Ga naar ConsuWijzer!

| 1 april 2024

Kopen bij webwinkels gaat meestal goed, maar helaas niet altijd. En ook bij "stenen" winkels ontstaan nogal eens conflicten over retouren, kwaliteit, garantie of (aan-)betaling. Het oplossen van zo'n conflict valt niet mee voor consumenten. Natuurlijk kun je naar de rechter, of soms naar de geschillencommissie, maar het is nog maar de vraag of je dat de kosten en tijd waard vindt. Maar er is nog een eenvoudige en gratis stap die je kunt nemen: een klacht indienen bij ConsuWijzer.

ConsuWijzer is het loket van de overheid voor consumenten. Het is opgezet door onder meer de Consumentenautoriteit als informatiepunt voor de consument. Je vindt er objectieve informatie over rechten en plichten van consumenten en winkeliers, van webwinkels tot stomerijen of je zorgverzekeraar. Vaak blijkt het genoeg om een winkelier met wie je een geschil hebt, de juiste pagina op ConsuWijzer te laten zien om alsnog je recht te halen.

Ook kun je bij ConsuWijzer voorbeeldbrieven downloaden om bijvoorbeeld een koop op afstand te annuleren, een winkel aan te manen tot levering of een abonnement op te zeggen.

Voel je je niet goed behandeld door een bedrijf of denk je dat een bedrijf zich niet aan de regels houdt? Dan ontvangt ConsuWijzer graag je klacht. Men registreert iedere vraag en klacht, en bundelt deze om de overheidstoezichthouders (Consumentenautoriteit, OPTA en NMa) de juiste informatie te geven. Men zal niet bemiddelen voor jouw specifieke situatie, maar als genoeg mensen vergelijkbare klachten indienen, mag je verwachten dat er opgetreden zal worden. Daarnaast kan men je doorverwijzen naar bijvoorbeeld het Juridisch Loket of de Clinic voor gratis specifiek advies.

Consuwijzer ontvangt jaarlijks tienduizenden signalen uit het land. Meestal gaat het dan om oneerlijke werving of verkoop, gevolgd door klachten over ondeugdelijke producten (geen wettelijke garantie). Consumenten klagen daarbij vooral over modewinkels en internetproviders, bedrijven hebben vooral last van ongevraagde acquisitie en reclametelefoontjes en oneerlijke concurrenten. De ACM gebruikt deze signalen als  startpunt voor onderzoek. Dat kan leiden tot enorme boetes, zoals over verboden prijsafspraken, spam of misleidende vermeldingen van van-voor prijzen.