Home / Nieuws & Blogs / Een nieuwe auto en het herroepingsrecht

Een nieuwe auto en het herroepingsrecht

| 5 maart 2012

Bijna alles is te koop via internet. Webwinkels doen goede zaken en consumenten hebben ontzettend veel mogelijkheden om vanuit de luie stoel artikelen te bestellen en thuis te laten bezorgen. Voor dergelijke aankopen op afstand gelden nogal wat regels. Een van die regels is het herroepingsrecht.

Het recht zelf is vrij duidelijk. Artikel 7:46d lid 1 BW stelt :

Gedurende veertien werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.

Tijdens deze periode mag de consument het product uitproberen. Bij schoenen is dat gemakkelijk. Die kunnen gepast worden en vervolgens weer teruggestuurd worden als blijkt dat ze niet passen. Dit kan in een fysieke winkel immers ook, de consument past een andere maat en de ondernemer verkoopt de schoenen aan iemand anders. Hoe ver dit uitproberen gaat verschilt per product. Eerder schreef ik al over het uitproberen van een online gekochte wasmachine. Het gaat te ver om het herroepingsrecht voor elk product waar twijfels over bestaan te bespreken, maar één geval vond ik te bijzonder om voorbij te laten gaan.

Een auto. In hoeverre kan en mag een auto uitgeprobeerd worden? En valt een auto überhaupt wel onder het herroepingsrecht? Om met de laatste vraag te beginnen, ook een nieuwe auto kan, volgens de wet, ‘gewoon’ herroepen worden. Een auto valt, in bijna alle gevallen, niet onder een van de uitzonderingsgevallen genoemd in artikel 7:46d lid 4 BW. Nathalie Gloudemans-Voogd, advocaat bij Kennedy Van der Laan, schreef hier een interessant artikel over in het Tijdschrift voor Internetrecht.

Maar is het wel zo dat een nieuwe auto geen maatwerk is en dus niet onder een van de uitzonderingen op het herroepingsrecht valt? De consument kan immers uit tal van mogelijkheden kiezen, van de kleur van de auto tot de velgen op de banden. Mijn collega Arnoud Engelfriet heeft hier ook over geschreven. In sommige gevallen kan een nieuwe auto wel degelijk maatwerk worden en dus niet herroepen worden.

Wat is nu het praktische probleem bij de koop van een nieuwe auto en het herroepingsrecht op het moment dat een auto geen maatwerk is? Op het moment dat de nieuwe auto afgeleverd wordt heeft de koper zeven werkdagen de tijd om de auto uit te proberen. Maar om zeven werkdagen met de auto rond te rijden moet de koper de auto wel op zijn naam hebben gezet. Op het moment dat een nieuwe auto op naam wordt gezet is de auto niet meer als ‘nieuw’ aan te merken. De verkoper kan de auto alleen nog als occasion verkopen met een waardevermindering als gevolg.

Het herroepingsrecht bestaat echter om de consument, de koper, te beschermen en niet de verkoper. Helaas bestaat er nog geen jurisprudentie over dit specifieke geval. Dus moeten online autoverkopers creatief om gaan met het huidige herroepingsrecht van consumenten bij de koop van een nieuwe auto. Een mogelijkheid zou het aanbieden van een proefrit in een vergelijkbaar model zijn. De consument kan een proefrit maken om de auto uit te proberen. Na het maken van een proefrit in een vergelijkbaar model is het niet meer nodig om een proefrit in de nieuwe ‘eigen’ auto te maken. Deze verschillen immers, als het goed is, qua prestaties niet van elkaar.