Home / Nieuws & Blogs / Europees compromis over consumentenrichtlijn voor webwinkels!

Europees compromis over consumentenrichtlijn voor webwinkels!

| 8 juni 2011

Akkoord werd bereikt over een verlenging van de bedenktermijn naar 14 dagen, de kosten van retourzending en een uitbreiding van de informatieverplichting. Dat berichtte de persdienst van het Europees Parlement gisteren na onderhandelingen tussen afgevaardigden van het Europees Parlement, de Commissie en de Raad.

Het akkoord dat maandagnacht werd bereikt, is een compromis tussen de belangen van online providers en consumenten. Het is de voorloper van een nieuwe richtlijn die op Europees vlak de rechten van consumenten bij online aankopen zal harmoniseren. De lange onderhandelingen – de richtlijn wordt voorbereid sinds 2004 – illustreren het moeilijke evenwicht tussen een hoog beschermingsniveau voor de consument en het concurrentievermogen van het bedrijfsleven.

Een akkoord werd bereikt over de volgende hete hangijzers bij online aankopen:

  1. Bedenktermijn
    De consument zal gedurende 14 dagen (nu 7 werkdagen) na online aankoop het recht hebben zich te bedenken en van de aankoop af te zien. De webwinkelier zal daarna maximaal 14 dagen de tijd hebben om het bedrag betaald voor de geannuleerde aankoop terug te storten.

    Ook onder de nieuwe richtlijn dient de webwinkelier de consument te wijzen op het recht en de termijn om zich te bedenken. Nieuw is dat bij gebrek aan voorlichting door de winkelier de consument gedurende maar liefst een jaar (nu drie maanden) het recht zal hebben zich te bedenken over zijn/haar aankoop.

    Voor de online aankoop van muziek, films, dvd`s en software zal verder in de nieuwe Richtlijn eindelijk een duidelijke uitzondering komen op de bedenktermijn.

  2. Informatieverplichting
    Bij elke online aankoop zal voor de consument duidelijk moeten zijn wat hij/zij koopt, bij wie en voor welke (totaal)prijs. De bedoeling is een einde te maken aan verborgen extra kosten, die bij het bestelproces niet duidelijk zichtbaar zijn omdat ze al bijvoorbeeld reeds door de webwinkelier werden aangevinkt.
  3. Kosten retourzending
    Het Europees Parlement drong ook aan op een verplichting voor webwinkeliers om terugzendkosten terug te betalen voor goederen waarvan de aankoopprijs meer dan € 40 bedraagt. Dat voorstel heeft het niet gehaald, wat een opluchting voor veel webwinkeliers zal zijn.

    De Raad toonde zich onverzettelijk en als compromis geldt nu de verplichting om de consument in te lichten over de totaalprijs voor het plaatsen van de bestelling, waaronder opgave van de retourkosten. Zo kan de consument al bij de bestelling rekening houden met de retourkosten en het plaatsen van de bestellingen daarvan laten afhangen.

In haar persbericht hoopt het Europees Parlement de Raad dit politieke akkoord morgen, 9 juni, zal bevestigen. Het is dan aan het Europees Parlement om de finale tekst tijdens haar parlementaire zitting in juni of juli te stemmen.

Bij ICTRecht zijn we blij dat er met het nieuwe akkoord een balans is gevonden tussen de belangen van de consumenten en die van de webwinkeliers. Iedereen heeft immers baat bij een Europese interne markt die in heel Europa een grote keuzemogelijkheid, lage prijzen én zekerheid biedt.