Europese Commissie opent aanval op Google

De Europese Commissie heeft vanochtend een ‘Statement of Objections’ naar Google gestuurd. Google misbruikt haar marktmacht door eigen diensten hoger in zoekresultaten weer te geven dan concurrerende diensten. Dat is in strijd met de Europese mededingingsregels. Eerder stelde de Commissie een soortgelijk onderzoek in naar Microsoft, met als resultaat een miljardenboete. Loopt Google dit risico ook?

Gebruikers van de immens populaire zoekmachine zien niet altijd de meest relevante resultaten, maar zien vooral resultaten van diensten van Google. Specifiek richt de Commissie haar klachten op de Google Shopping dienst. Dat is een dienst die het voor gebruikers mogelijk maakt om webwinkels en prijzen in die winkels te vergelijken.

Omdat Google in de Europese online zoekmarkt een marktaandeel van meer dan 90% heeft, hindert Google de andere prijsvergelijkers. De Europese Commissie noemt verschillende punten waarvan zij meent dat Google op die punten in overtreding is:

  • Google toont de Google Shopping resultaten prominent in de zoekresultaten;
  • Google past op Google Shopping geen strafpuntensysteem toe, zoals ze dat bij andere vergelijkers wel doen;
  • De voorloper van Google Shopping, Froogle, kreeg geen voorkeursbehandeling in de zoekmachine en deed het daarom stukken minder;
  • Door de voorkeursbehandeling groeit Google Shopping harder dan de andere vergelijkers;
  • Het misbruiken van de machtspositie heeft een nadelig effect op consumenten en innovatie.

Wat wordt er nu van Google verwacht? De Shopping dienst moet in de zoekmachine net zo behandeld worden als de andere vergelijkers, zo eist de Commissie.

De Statement of Objections wil overigens niet zeggen dat Google al gestraft wordt. Google krijgt nu de mogelijkheid om binnen 10 weken te reageren op de beschuldigingen

Lees de hele verklaring van de Europese Commissie href="http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-15-4781_en.htm" >hier.

Terug naar overzicht