Home / Nieuws & Blogs / Even voorstellen

Even voorstellen

| 5 december 2011

Nu mijn eerste maand als juridisch adviseur bij ICTRecht een feit is, is het een idee om terug te blikken op deze periode en van de gelegenheid gebruik te maken om ter (verlate) introductie iets over mezelf te vertellen.

Sinds enkele maanden ben ik afgestudeerd aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Met veel plezier heb ik de master IT en Recht gevolgd, en met genoegen afgerond. Bestaande en toekomstige wetgeving in combinatie met internet en informatietechnologie liep als een rode draad door deze master heen. Gedurende deze master heb ik de nadruk gelegd op het intellectueel eigendomsrecht en het internet. Een controversieel en actueel onderwerp waar het laatste woord gelukkig nog lang niet over gesproken is.
ICTRecht sluit goed aan bij deze opleiding.

De eerste vier weken bij ICTRecht heb ik als zeer prettig ervaren. Het team van ICTRecht heeft mij prima opgevangen en ondanks de informele sfeer is er veel professionaliteit aanwezig.
Ik hou mij vooral bezig met het certificeren van webwinkels. Voldoen de webwinkeliers aan de eisen van het Thuiswinkel Waarborg en slepen ze het gewilde certificaat binnen? Wat het keurmerk betreft ben ik met mijn neus in de boter gevallen. Het keurmerk is de laatste weken veelvuldig in het nieuws. Het Thuiswinkel Waarborg certificaat wordt niet zomaar uitgedeeld. Webwinkels moeten aan strenge eisen voldoen op het gebied van herroepingsrecht, betaalmethoden, garantieregelingen, het versturen van (commerciële) nieuwsbrieven, beveiliging en privacy. Ook deze laatste drie onderwerpen zijn actueel en regelmatig terug te vinden in verschillende nieuwsberichten.

Het certificeren dwingt mij om altijd vanuit twee kanten te denken. Hoe denkt een webwinkelier/ondernemer en wat verwacht en mag een consument verwachten van een webwinkel met een Thuiswinkel Waarborg? Met deze insteek en de door Thuiswinkel.org gestelde eisen bekijk en beoordeel ik webwinkels. Interessante juridische vraagstukken komen hierbij aan de orde. Kan er van een webwinkel op alle gebieden hetzelfde verwacht worden als van een fysieke winkel? Hoe ver mag een consument gaan om een, door een webwinkel thuisgestuurd, artikel te testen? En ga zo maar door.

Boeiende en leerzame vragen waar niet altijd een eenduidig en simpel antwoord op te vinden is. Met plezier ga ik op zoek naar deze antwoorden en probeer ik deze antwoorden in begrijpelijke taal uiteen te zetten.